نوشته شده توسط : محسن

ترون چیست ؟

ترون (Tron) یک پلتفرم غیر متمرکز مبتنی بر بلاکچین (blockchain) است. هدف Tron ایجاد یک فضای رایگان و جهانی برای تولید و نشر محتواهای دیجیتالی (digital content) است. ترون قصد دارد این این کار را با استفاده از فناوری ذخیره سازی توزیع شده (distributed storage technology) انجام دهد. به گونه‌ای که امکان به اشتراک گذاشتن راحت و مقرون به صرفه محتواهای دیجیتالی فراهم شود.

بنابراین ترون (Tron) یک شبکه است (ارز نیست). ارز دیجیتال این شبکه، Tronix (با نام اختصاری TRXنام دارد.

شبکه ترون در سپتامبر سال ۲۰۱۷ توسط یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سنگاپور موسوم به Tron Foundation به وجود آمد. این سازمان توسط مدیر عامل شرکت، جاستین سان (Justin Sun) رهبری می‌شود. Tron Fundation دارای یک تیم توسعه داخلی اختصاصی، شامل ستاره های مشهور فناوری می‌باشد.

به طور مفصل‌تر، TRON یک بستر منبع باز (open source) است که برای توزیع غیر متمرکز و جهانی محتواها و سرگرمی‌ها، علاوه بر قراردادهای هوشمندی که مثلا در ارز اتریوم می‌دیدیم، راه اندازی شده است.

این شبکه با داشتن یک TPS بالا (تعداد معاملات در ثانیه یا Transactions per second)، به خالقان محتوا این امکان را می‌دهد تا محتوای خود را منتشر کنند، ذخیره و نگهداری کنند و مالکیت آن را حفظ کنند. علاوه بر این، به طور مستقیم از کسانی که از این محتواها استفاده می‌کنندِ، به عنوان پاداش، سکه‌های بومی این شبکه، یعنی ارز دیجیتال Troix یا TRX یا سایر ارزهای دیجیتال را دریفات کنند.

منظور از خالقان محتوا، برای مثال نویسندگان، طراحان یا کسانی هستند که عکسی را طراحی می‌کنند یا فیلمی را می‌سازند.

شبکه Sun با استفاده از یک شبکه غیرمتمرکز (همتا به همتا) از سیستم‌های ذخیره‌سازی فایل، این امکان را فراهم می‌کند تا محتواها بدون نیاز به انتشار توسط واسطه‌های محتوا (مثلا انتشارات)، به طور مستقیم بر روی بلاکچین قرار داده شود. این محتواها می‌تواند در شکل‌های مختلفی باشد: موسیقی، فیلم، عکس، متن، کد، و فرم‌های جدید برنامه‌های غیرمتمرکز مانند بازی‌های آنلاین.

کاربردها

مصرف کنندگان محتوا می‌توانند از سکه‌های (TRX) برای پرداخت هزینه استفاده از آن محتوا، یا دادن پاداش به سازندگان یا خالقان محتوا استفاده کنند. برای مثال زمانی که یک فرد از یک بازی‌های آنلاین استفاده می‌کند، می‌تواند برای پرداخت ورودی بازی از TRX استفاده کند. از طرف دیگر، خود خالقان محتوا نیز با این سکه‌هایی که دریافت می‌کنند، می‌توانند هزینه‌های مختلف شبکه را بپردازند.

کیف پول

تا پیش از این می‌توانستیم ارزترون را بر روی تمامی کیف پول‌هایی که از شبکه ERC20 یا شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کرد نگهداری کنیم. اما اخیرا این ارز بر روی شبکه اصلی خودش فعالیت دارد. بنابراین بهتر است تا از کیف پول‌هایی که مخصوص به خودش است استفاده کرد و با خرید ترون آن را در کیف پول آن ذخیره کرد. برخی از این کیف پول‌ها به این شرح است: کیف پول‌ ترون لینک (TronLink)، کیف پول اتمیک والت (Atomic Wallet) و کیف پول تراست والت (Trust Wallet). در حال حاضر فروش ترون نیز ممکن است.

 

رویدادهای مهم ترون

آوریل ۲۰۱۷ | تاسیس بنیاد یا Tron Foundation
آگوست ۲۰۱۷ | عرضه اولیه
۳۱ می ۲۰۱۸ | راه اندازی Mainnet
ژوئن ۲۰۱۸ | مهاجرت توکن‌های ERC20 به این شبکه
جولای ۲۰۱۹ | خرید بیت تورنت یا Bittorant

Mainnet اصطلاحی است که برای توصیف زمانی که یک پروتکل blockchain کاملا توسعه و استقرار یافته، به کار می‌رود. به این معنی که معاملات ارزهای دیجیتال از این پس در حال شبکه و بر روی دفتر کل آن، منتشر (broadcast)، اعتبار سنجی و تایید (verify) و ذخیره (record) می‌شود.

 

برخی از سوالات متدوال درباره ترون ؟

 

خرید ترون در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

 در صرافی رابکس به راحتی می‌توانید این ارز را خریداری کنید. برای این کار ابتدا نیاز است تا یک کیف پول برای خود بسازید. به تازگی این ارز دیجیتال بر روی شبکه اصلی فعالیت می‌کند. بتابراین دیگر کیف پول‌هایی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند لوزما از Tronix نیز پشتیبانی نمی‌کنند. همیشه پیش از استفاده و انتقال ارز از این موضوع مطمئن شوید. از کیف پول‌های پیشنهادی در سایت این ارز که در بالا آورده شد استفاده کنید. پس از ایجاد کیف پول در رابکس ثبت نام کنید. و پس از انجام احراز هویت در رابکس، می‌توانید خرید خود را انجام دهید.

 

آیا خرید ترون بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر. خرید و فروش همه‌ی ارزهای دیجیتال در حوزه‌ی سرویس‌های مالی و تکنولوژی قرار می‌گرید. برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از ارزهای دیجیتال، مانند پول‌شویی یا استفاده از کارت‌های دزدی، هویت کاربران باید کاملا برای ما احراز شود شود. به همین خاطر همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبر، حتما کاربران خود را پیش از خرید احراز هویت می‌کنند.



:: برچسب‌ها: ترون , خرید ترون , فروش ترون , قیمت ترون , رابکس ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

ارز دیجیتال استلار یا stellar چیست ؟

در ابتدا باید بگوییم که استلار (stellar) خودش یک ارز دیجیتال نیست. stellar نوعا یک شبکه متن باز است که خودش یک ارز بومی دارد. این ارز بومی stellar lumens با نماد اختصاری xlm است. البته معمولا زمانی که کسی می‌گوید استلار، منظورش همان ارز دیجیتال این شبکه یعنی xlm است. اما باید گفت که این شبکه می‌تواند از سایر ارزهای دیجیتال و توکن‌ها نیز پشتیبانی کند. (درست مثل شبکه اتریوم. شبکه اتریوم از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی می‌کند. در واقع توکن‌های بسیاری هستند که بر روی شبکه اتریوم بالا آمده‌اند. اما اتریوم نیز ارز بومی خود، یعنی ether با نام اختصاری ETH را دارد).  در ادامه به طور خلاصه درباره شبکه و ارز دیجیتال استلار صحبت می‌کنم.

شکبه استلار

شبکه Stellar یک شبکه منبع باز برای ارزها و پرداخت‌ها است. استلار این امکان را ایجاد می‌کند تا، نماینده دیجیتالی (یا توکن token) فرم‌های مختلف پول را، از دلار و پزوس و ریال و حتی بیت کوین گرفته تا هرچیز دیگری، ایجاد کنید، برای دیگران ارسال کنید و یا آن را با سایر ارزهای تبدیل کند. برای مثال ما ارزی داریم به نام فرانک. حال می‌توان با استفاده از استلار یک نماینده دیجیتال از این ارز ساخت و آن را برای دیگران فرستاد و یا به ارزهای دیگر تبدیل کرد. هدف نهایی استلار آن است که روزی، تمامی سیستم‌های مالی جهان بتوانند با هم در یک شبکه واحد کار کنند.

استلار، هیچ مالکی ندارد. این نرم افزار بر روی یک شبکه باز و غیر متمرکز کار می‌کند و روزانه میلیون‌ها تراکنش در آن انجام می‌شود. مانند بیت کوین و اتریوم، استلار هم هر روز میلیون ها تراکنش انجام می دهد. مانند Bitcoin و Ethereum ، استلار نیز به فناوری بلاکچین (blockchain) تکیه دارد، با این تفاوت که کاربران در این شبکه بیشتر با چیزی شبیه پول نقد سر و کار دارند. چرا که Stellar نسبت به سیتسم‌های نوعی بلاکچین بسیار سریعتر و ارزان تر است و بنابراین انجام تراکنش‌های کوچک به صرفه و سریع‌تر خواهد بود.

کاربردهای شبکه استلار

شبکه Stellar به هر کاربری اجازه می‌دهد تا یک نماینده دیجیتالی قابل معامله، از دارایی خودش ایجاد کند. به این نماینده‌ها، توکن (token) گفته می‌شود. توکن ها هنگامی که به ارزهای واقعی گره می‌خورند بسیار مفید هستند. برای مثال اگر برای دلار، یورو، یوان و یا هر ارز دیگری یک نماینده دیجیتالی داشت، آنگاه دیگر مرزی برای این ارزها نخواهد بود. و به راحتی می‌توان در هر لحظه‌ای به طور آنی آن‌ها را به هر جایی از دنیا انتقال داد.

البته بر روی کاغذ و در تئوری، شما می‌توانید برای هر چیزی یک نماینده دیجیتال بسازید. برای مثال اگر مشاور هستید، می‌توانید برای  یک ساعت از وقت که در اختیار دیگران قرار می‌دهید، یک توکن ایجاد کنید. به یک معنا، استلار یک ابزار است که به هر کسی اجازه می‌دهد تا همان کاری که Tether  و کوین بیس با ارز دلار (Dollar) کردند را بکند. تتر و کوین بیس برای ارز دلار، یک نماینده دیجیتال با نام‌های USDT  و USDC ساخته‌اند. استلار خودش برای استیبل‌کوین‌ها (stablecoins) طراحی شده بود، قبل از این که استیبل کوین بودن مد باشد! ( به گفته خود استلار :)‌  )

شبکه Stellar برای پشتیبانی از نماینده‌های دیجیتال (یا توکن‌ها) ارزها (مانند دلار) ساخته شده است. اما خود آن نیز یک توکن بومی به اسم لومن (lumen) دارد. هر کسی که بخواهد در شبکه استلار فعالیت کند، باید مقدار کمی لومن داشته باشد. اما چرا؟

چرا برای فعالیت در شبکه استلار، حتما باید مقداری لومن (ارز بومی این شبکه) را داشته باشید؟

علت این امر، در طراحی سیستم لجر (یا دفتر کل) استلار نهفته است. همانطور که گفته شد هر کسی می‌تواند یک توکن برای خود بسازد. این کار به سادگی و بدون هزینه ممکن است. در نتیجه خیلی راحت است که دفتر کل استلار را با داده‌های بی‌معنا و اسپم پر کرد! بنابراین نیاز است تا با استفاده از برخی استراتژی‌ها و ابزارها جلوی این کار را گرفت. یکی از این ابزار، لحاظ کردن هزینه برای انجام تراکنش‌ها و ثبت داده در دفتر کل است. این هزینه با لومن یا lumenهایی که افراد باید همیشه داشته باشند پرداخت می‌شود.

بنابراین، هر کسی که می‌خواهد در شبکه استلار فعالیت کند بای مقداری از ارز بومی این شبکه را داشته باشد. در حال حاضر در حال حاضر، حداقل مقداری که باید استلار داشته باشید، ۱ لومن است. و حداقل هزینه هر تراکنش ۰.۰۰۰۰۱ لومن است. این مقدار آن قدر کم است که افراد هنوز هم به فعالیت در این شبکه تمایل داشته باشند. و آنقدر برای خرابکاران زیاد است تا آن‌ها را از انجام رفتارهای مخرب باز دارد.

همانطور که در زیر می بینید، در حال حاضر حدود ۴.۳ میلیون حساب استلار وجود دارد. هر کدام از این حساب‌ها مقداری لومن در حساب خود نگهداری می‌کنند تا از پس هزینه‌های شبکه برآیند.

 

 

 فروش و خرید استلار به چه شکل است؟ چگونه استلار بخرم ؟ آیا می‌توانم استلار خود را بفروشم ؟

باید گفت که استلار در صرافی‌های بزرگ و معتبر زیادی پشتیبانی می‌شود. یکی از راه‌های به دست آوردن استلار، تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به این ارز در این صرافی‌ها است. برای مثلا در بایننس می‌توان این ارز را به بیت کوین و برخی از ارزهای دیگر تبدیل کرد. اما خرید استلار با ریال هم ممکن است. اگر قصد خرید استلار یا قصد فروش استلار دارید، می‌توانید در رابکس این کار را بکنید.

کیف پول‌های استلار

کیف پول‌های معرفی شده در سایت استلار برای نگه‌داری این ارز به این شرح است.

کیف پول‌های سخت‌افزاری:  لجر نانو اس ، ترزور

کیف پول‌های دسکتاپی یا اپلیکیشن موبایل:  keybase، سولار والت، لابستر

این‌ها صرفا کیف‌پول‌های پیشنهادی در خود سایت استلار است. بهتر است خودتان تحقیقات کاملتری انجام داده و کیف پول مناسب خودتان را پیدا کنید.

شباهت استلار و ریپل در چیست؟

بر خلاف توکن‌های سایر بلاکچین‌ها، لومن‌ها (lumens) قابل استخراج نیستند. در عوض، ۱۰۰ میلیارد لومن در همان ابتدا و زمانی که شبکه استلار شروع به فعالیت کرد، ایجاد شده است.  از این نظر استلار به ریپل شباهت دارد. چرا که ریپل نیز قابل استخراج نیست. همه‌ی ریپل‌های موجود نیز در همان ابتدا با شروع به کار شبکه ایجاد شده‌اند.

جالب است که حتی می‌توان استلار را شاخه یا فورک ریپل دانست! جد مک کالب، بنیانگذار ریپل با چندین نفر از توسعه دهندگان، بر سر برخی از مسائل به اختلاف میخورند. این اختلاف باعث می‌شود جد مک کالب در نهایت ریپل را رها کند و به سراغ استلار برود. هدف ریپل ارائه یک راه حل برای انتقال بین بانک‌های سراسر جهان است، و هدف استلار، تسهیل پرداخت‌ها بین افراد (در سطح خرد). اما باید گفت که تقریبا شیوه کار هر دو ارز به یک شکل است.

 

ویژگی های قابل توجه استلار

حریم شخصی، سرعت بالا و هزینه پایین

در شکبه استلار، حریم شخصی افراد حفظ می‌شود. ارزهای دیجیتال میان آدرس‌ها جابه‌جا می‌شود و هیچ اطلاعاتی از صاحب آن حساب‌ها فاش نخواهد شد. در عین حال شفافیت هم وجود دارد و می‌توان تمامی سابقه یک آدرس را در دفتر کل مشاهده کرد.
سرعت انجام تراکنش‌ها در این شبکه بالا است.
هزینه انجام این تراکنش‌ها تنها مقدار ۰.۰۰۰۰۱ لومن است.
همه کاربران می‌توانند در این شبکه توکن خود را داشته باشند.
غیر متمرکز و متن باز بودن از ویژگی‌های دیگر استلار است.

 

برخی از سوالات متدوال درباره استلار؟

خرید استلار در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

همانطوری که گفته شد خرید و فروش استلار در رابکس ممکن است. علاوه بر این می‌توانید ارزهای دیجیتال دیگر خود را در برخی صرافی‌ها به استلار تبدیل کنید. برای مثال در بایننس این امر ممکن است. می‌توانید در بایننس بیت کوین یا تتر خود را به استلار تبدیل کنید. در واقع می‌توانید با خرید بیت کوین و سپس تبدیل آن به استلار، استلار داشته باشید. البته در این صورت باید یک هزینه تبدیل را هم بدهید.

stellar چیست و stellar lumens چیست ؟

ارز دیجیتال stellar lumens، ارز بومی شبکه stellar است. در واقع، stellar یک شبکه است که می‌تواند از توکن‌های دیگری هم پشتیبانی کند. اما این شبکه یک ارز بومی هم دارد که stellar lumens نام دارد. نماد اختصاری این ارز xlm است. (دقیقا مانند شبکه اتریوم که از ارزهای بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند. در واقع بسیاری از ارزها بر روی شبکه اتریوم بالا آمده‌اند. ارزهایی که نوع آن‌ها توکن است. و اصطلاحا به آن‌ها توکن‌های ERC20 می‌گویند. اما باید گفت که شبکه اتریوم نیز ارز بومی خود را دارد. اسم این ارز ether با نماد اختصاری ETH است.)

 



:: برچسب‌ها: استلار , خرید استلار , فروش استلار ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

بر خلاف معمول، ابتدا سوالات رایجی که درباره پای نتورک پرسیده می‌شود را می‌آوریم تا شاید توجه شما به موارد مشکوک این ارز بیشتر جللب شود. در ادامه نیز به دو موضوع پای چیست و موارد مشکوک مربوط به پای می‌پردازیم.


این مطلب در یک نگاه …

۰. سوالات متداول | قیمت پای نتورک چه قدر است ؟ از کجا پای نتورک بخرم؟ پای نتورک را در چه کیف پولی می‌توانم نگهداری کنم؟
۱. مقدمه | پس از فوین، TBC و کینگ‌مانی، ارز دیجیتال مشکوک دیگری به میان ایرانیان آمده است …
۲. پای نتورک چیست |  اولین ارز دیجیتالی که می‌توان آن را با گوشی‌های همراه استخراج کرد (به ادعای سایت minepi.com)
۳. موارد مشکوک درباره پای نتورکاستخراج بدون اتصال به اینترنت، هدف اصلی: تسهیل استخراج، مقاله‌ای بدون شباهت به مقاله، دانشگاه استنفورد به عنوان یک پوشش

۰. سوالات متداول

۱. قیمت پای نتورک چند است؟ از کجا می‌توان قیمت پای نتورک را دنبال کرد؟

در حال حاضر قیمت پای نتورک صفر دلار است. در واقع این ارز تا کنون به بازار عرضه نشده است. برای همین قیمت آن هنوز مشخص نیست. در برخی از سایت‌ها مانند beincrypto.com قیمتی را برای پای نشان می‌دهند که البته قابل استناد نیست. چرا که این ارز هنوز در بازار وجود ندارد.

۲. اعدادی که در اپلیکیشن پای نتورک نشان داده می‌شود پس چه چیزی است؟

این اعداد صرفا نشان می‌دهند که شما چه مقدار ارز پای دارید. اینکه آیا واقعا این ارزها استخراج می‌شوند جای سوال دارد! به نظر نمی‌رسد که در واقعیت شما چیزی استخراج کنید. صرفا اپلیکیشن پای نتورک به شما یک عدد نشان می‌دهد و می‌گوید اینقدر استخراج کرده‌اید. و هر بار که به اپلیکیشن سر بزنید یا آن را به دیگران معرفی کنید، فلان قدر بیشتر استخراج می‌کنید. اما اینکه آیا در واقعیت هم اتقافی می‌افتد، جای بحث دارد.

۳. چگونه می‌توانم پای نتورک بخرم؟ پای نتورک خود را در چه کیف پولی می‌توانم نگهداری کنم؟

این ارز تاکنون عرضه نشده است. هیچ کیف پولی نیز برای نگهداری از آن وجود ندارد. بنابراین خرید پای نتورک یا فروش آن غیر ممکن است. به طور کلی، نه می‌توان پای نتورک خرید کرد، نه می‌توان آن را از یک کیف پول به دیگری انتقال داد، نه اصلا این ارز وجود دارد که بخواد در کیف پولی باشد که انتقال داده شود و نه قیمت آن مشخص است. صرفا اپلیکیشن پای نتورک به شما می‌گوید چه مقدار پای استخراج کرده‌اید.

۴. مگر می‌شود با گوشی همراه ارز دیجیتال استخراج کرد؟

بله. بر روی کاغذ، هر دستگاهی که توانایی پردازش اطلاعات و محاسبه دارد، می‌تواند استخراج را انجام دهد. اما در عمل، این کار با استفاده از گوشی همراه بی فایده خواهد بود. چرا که قدرت پردازش گوشی‌های همراه نسبت به دستگاه‌های مخصوص استخراج، بسیار بسیار کمتر است. و شاید سال‌ها زمان ببرد تا شما با استفاده از گوشی همراهتان ۱ بیت کوین را استخراج کنید.

ادعای پای نتورک
پای نتورک ادعا می‌کند که بدون مصرف باطری گوشی (برق) و بدون پردازش دیتا (!) استخراج را بر روی گوشی همراه انجام می‌دهد. چگونه چنین چیزی ممکن است؟!

نکته: البته تکنولوژی ثابت کرده است که همواره کارهای ناممکن را ممکن می‌کند. زمانی نگهداری این مقدار اطلاعات تنها بر روی یک گوشی همراه کوچک غیر ممکن به نظر می‌رسید. مطمئنا تکنولوژی می‌تواند به جایی برسد که با گوشی همراه (یا شبکه‌ای از گوشی‌های همراه، همانطور که پای ادعا می‌کند) کارهای بسیار بسیار بزرگتری کرد. اما آیا پای نتورک واقعا به چنین تکنولوژی‌ای رسیده است؟ چگونه می‌توانند افراد زمانی که در برنامه نیستند، یا گوشیشان خاموش است استخراج کنند؟! آیا در مقاله خود به طور علمی و فنی به آن پرداخته است؟

۵. چرا باید مراقب پای بود؟ من که سرمایه یا پولی را وارد این بازار نمی‌کنم. صرفا یک برنامه را بر روی گوشیم نصب می‌کنم و در روز یک بار به آن سر می‌زنم!

باید گفت که هدف این ارز مشخص نیست. در حال حاضر این ارز به اطلاعات میلیون‌ها نفر دسترسی دارد. و باید گفت که ارزش اطلاعات از پول هم بیشتر است. شما با نصب برنامه پای نتورک، سخت افزار و اطلاعات شخصی خود و دوستانتان را در اختیار این برنامه قرار می‌دهید. نمی‌توان پیش بینی کرد که چه هدفی این سایت می‌تواند داشته باشد!

۶. پای می‌گوید که زمانی که گوشی شما به اینترنت وصل نیست، فرایند استخراج ادامه خواهد داشت. این کار چگونه ممکن است؟ بلاکچین پای کجاست؟

ممکن نیست! اگر پای را می‌توان استخراج کرد، پس این ارز یک کوین (coin) است. در نتیجه بلاکچین خودش را دارد. این بلاکچین باید در بستر اینترنت بالا آورده شده باشد تا تمامی افراد در کل جهان به آن دسترسی داشته باشند. حال اگر گوشی همراه شما بخواهد استخراج کند، باید به دفتر کلی که در این بلاکچین قرار دارد متصل شود (تا تاریخچه افراد را در آن ببیند و بتواند تراکنش‌های جدید را تایید یا رد کند). این در حالی است که پای می‌گوید زمانی که به اینترنت متصل نباشید، استخراج همچنان ادامه دارد!!! چنین چیزی ممکن نیست.

پای نتورک چیست ، قیمت ، خرید ، فروش پای

۱. مقدمه

با ظهور هر تکنولوزی جدیدی، شیوه های کلاهبرداری جدیدی نیز به وجود میاید. در دنیای ارزهای دیجیتال نیز ارزهای دیجیتال کلاهبرداری فراوانی به وجود آمده‌اند. به نقل از بیت کوین نیوز، ۸۰ درصد از ICOها کلاهبرداری هستند! ارزهای کلاهبرداری که به یکباره به دل یک جامعه نفوذ می‌کنند پس از مدتی ناپدید می‌شوند. به تازگی نیز ارز دیجیتال پای نتورک در بین ایرانیان محبوب شده است. ارزی که که در حال حاضر به مانند سایر ارزهای کلاهبرداری، هنوز پول و سرمایه افراد را نشانه نگرفته است! معلوم نیست هدف این پروژه در نهایت چه چیزی است، اما چیزی که مشخص است آن است که باید از آن دوری کرد. خوشبختانه خرید پای نتورک در حال حاضر ممکن نیست. چرا که این ارز عرضه نشده است. بنابراین از نظر خرید پای نتورک و وارد شدن سرمایه به این پروژه، حدافل خیالمان راحت است!


آیا پای نتورک کلاهبرداری است؟

در حال حاضر نمی‌توان به طور قطع درباره کلاهبرداری بودن ارز دیجیتال پای نتورک نظری داد. اما چیزی که مشخض است، لزوم در نظر گرفتن موارد مشکوک به این ارز است. برخی استدلال می‌کنند که:

نصب یک برنامه بر روی گوشی ضرری برای هیچ کسی ندارد، پولی هم که قرار نیست خرج شود. بنابراین حتی اگر پای نتورک کلاهبرداری هم باشد، نصب برنامه آن بر روی گوشی همراه ضرری نخواهد داشت.

اما باید گفت که کلاهبرداری همیشه مالی نیست. دسترسی به میلیون‌ها گوشی همراه و اطلاعات شخصی شاید از پول هم ارزشمندتر باشد!

به هر حال، این نوشته به هیچ عنوان به دنبال اثبات هیچ چیزی نیست!
هدف این نوشته تنها این موضوع است که پیش از هر تصمیمی برای سرمایه‌گذاری، مطالعات و ملاحظات لازم را انجام دهید


پیش از آنکه به سراغ نکات مشکوک پای نتورک برویم، به طور اجمالی به بررسی سایت این ارز و مقاله آورده شده در آن می‌پردازیم. تمامی مطالب آورده شده صرفا ادعای سایت minepi.com است. رابکس هیچکدام از این ادعاها را تایید نمی‌کند. در قسمت بعدی به بررسی نکات مشکوک پای نتورک می‌پردازیم.

۲. ارز دیجیتال پای نتورک چیست | به ادعای سایت minepi.com

اگر به وبسایت رسمی این ارز بروید، در اولین نگاه با این جمله رو به رو می‌شود:

The First Digital Currency You Can Mine On Your Phone …

پای نتورک، خود را به عنوان اولین ارز دیجیتالی معرفی می‌کند که می‌توان آن را گوشی‌های همراه استخراج کرد.

در ادامه‌ی این صفحه با چنین جملاتی رو به رو می‌شویم:

استخراج ارزهای دیجیتال سخت است.
سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال پرخطر است.
بسیاری از ما از انقلاب ارزهای دیجیتال جا مانده‌ایم.

پای، استخراج ارزهای دیجیتال را آسان می‌کند
تکنولوژی به شما اجازه می‌دهد تا بدون آنکه باطری گوشیتان مصرف شود، استخراج کنید.

در این جا، سایت کاربر را به خواندن درباره این تکنولوژی، یا در واقع همان مقاله پای نتورک هدایت می‌کند. در ادامه به طور خیلی خلاصه و کلی به مطالب آورده شده در این مقاله می‌پردازیم. 


مقاله پای نتورک

فهرست مطالب این مقاله به این شکل است:

  1. پیشگفتار
  2. مقدمه
  3. بیان یکی از مشکلات (هرچند ناخواسته) بیت کوین و بلاکچین آن
  4. ارائه یک راه حل (استخراج بر روی گوشی‌های همراه)
  5. مدل اقتصادی Pi Network (ایجاد توازن میان کمیابی و دسترسی)
  6. کاربرد: بر روی هم گذاشتن زمان‌هایمان (تایم) بر روی یکدیگر و پول کردن زمان‌هایمان به طور آنلاین
  7. حاکمیت: ارز دیجیتال برای مردم، و توسط مردم
  8. نقشه راه

 

۱. پیشگفتار

نویسندگان در پیشگفتار به بیان ماموریت و چشم انداز این ارز پرداخته‌اند:

ماموریت: ساخت یک ارز دیجیتال و پلفترم قراردادهای هوشمند، که اداره و برقراری امنیت آن توسط خود افراد انجام شود.
چشم انداز: ساخت فراگیرترین بازار همتا به همتای جهان، که در آن پای (pi)، رایج‌ترین ارز دنیا، به عنوان سوخت این بازار استفاده می‌شود.

 

۲. مقدمه

در مقدمه، نویسندگان درباره اهمیت ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند. آن‌ها ابتدا محدودیت‌ها و مشکلات انواع دیگر پول‌ها (مثلا متمرکز بودن، دسترسی به اطلاعات شخصی افراد، هزینه انتقال پول، زمان بر بودن انتقال پول و غیره) را بیان می‌کنند. سپس از بیت کوین به عنوان یک راه حل مناسب برای از بین بردن این محدودیت‌ها صحبت می‌کنند. به طور خاص مطالبی درباره دفتر کل و مزیت‌های آن آورده می‌شود.

 

۳. بیان یکی از مشکلات (هرچند ناخواسته) بیت کوین و بلاکچین آن

در این قسمت نویسندگان توضیح می‌دهند که در کنار آنکه بیت کوین، مشکلات زیادی را حل کرده است. اما به طور ناخواسته یک محدودیت و مشکل دارد. آن‌ها می‌گویند که:

  1. امروزه دیگر استخراج بیت کوین ساده نیست. مزرعه‌های بزرگ استخراج در دنیا مشغول به استخراج هستند و شما اگر بخواهید استخراج کنید، به برق و زمان زیادی نیاز دارید.
  2. با وجود این مزرعه‌ها وارد شدن به بازار بیت کوین برای یک آدم معمولی، بسیار سخت است.
  3. حدود ۸۷ درصد از کل بیت کوین‌های موجود در اختیار ۱ درصد از اعضای آن در شبکه بلاکچین است.
  4. در شبکه بیت کوین، به نوعی یک تمرکز قدرت تولید (قدرت استخراج) و ثروت (۸۷ درصد بیت کوین‌ها در اختیار ۱ درصد است) به وجود آمده است.

 

۴. ارائه یک راه حل (استخراج بر روی گوشی‌های همراه)

پای می‌گوید که برای از بین بردن چنین محدودیتی می‌توان استحراج را بر روی گوشی‌های همراه انجام داد. (در واقع هدف وجودی خود را این می‌داند). همانطوری که می‌دانید، دو موضوع اجماع و گره، عضوهای جدایی ناپذیر ارزهای دیجیتال هستند. بنابراین مقاله باید این دو موضوع را توضیح دهد. برای توضیح الگوریتم اجماع، مقاله ابتدا به طور کلی توضیح می‌دهد که الگوریتم‌های اجماع (A Simplified Introduction To Consensus Algorithms) چه هستند؟ سپس به توضیح الگوریتم اجماع استلار (A Simplified Introduction To Stellar Consensus Protocol) می‌پردازد. در آخر نیز پای می‌گوید که الگوریتم اجماع آن، بر روی الگوریتم اجماع استلار بنا شده است.

الگوریتم اجماع پای: پای ادعا می‌کند که بر خلاف استلار، که اعلب نودهای آن موسسات و سازمان‌ها هستند،‌ تمایل دارد که این افراد واقعی باشند که در پروتکل آن فعالیت می‌کنند و پاداش می‌گیریند. 

چهار نقش برای کاربران Pi به عنوان ماینرهای Pi وجود دارد:

  1. پیشگام (pioneer): کسانی که برنامه Pi را دارند و هر روز یک بار به برنامه می‌آیند تا ثبات کنند ربات نیستند. این کاربر هر بار ورود به برنامه، حضور خود را تایید می‌کند.
  2. مشارکت کننده (contributer): کاربری که با معرفی لیستی از پیشگامانی که می‌شناسد و به آنها اعتماد دارد بیشتر مشارکت می‌کند.
  3. سفیر (Ambassador): کاربری که pi را به سایر کاربران معرفی می‌کند.
  4. نود یا گره (Node): کاربری که علاوه بر گوشی همراه، در رایانه شخصی یا لپ تاپ خود نیز برنامه pi را دارد. (البته نرم افزار pi برای لپتاپ هنوز عرضه نشده است.) 

در ادامه نیز به توضیح گره‌ها، کاربران گوشی همراه، پاداش استخارج و هزینه انتقال پرداخته می‌شود.

باقی مقاله نیز به توضیح مدل اقتصادی، حاکمیت و نقشه راه پرداخته می‌شود.

تیم پای نتورک

توسعه‌دهندگان این ارز به شرح زیر هستند:

  • نیکولاس کوکالیس (Nicolas Kokkalis)
  • چنگ‌دیائو فن (Chengdiao Fan)
  • وینسنت مک‌فیلیپ (Vincent McPhillip)

پای نتورک چیست ، قیمت ، خرید ، فروش پای

۳. موارد مشکوک درباره پای نتورک

و اما موارد مشکوک …


۱.  اولین ارز دیجیتالی که می‌توان آن را با گوشی‌های همراه استخراج کرد؟!

پای نتورک، خود را به عنوان اولین ارز دیجیتالی معرفی می‌کند که می‌توان آن را گوشی‌های همراه استخراج کرد. در حالی که اینگونه نیست. شما می‌توانید هر ارز دیجیتالی را با گوشی همراهتان ماین یا استخراج کنید! در واقع، هر دستگاهی که توانایی پردازش اطلاعات و محاسبه داشته باشد، می‌تواند فرایند استخراج را انجام دهد. اما در عمل، این کار با استفاده از گوشی همراه بی فایده است. چرا که قدرت پردازش گوشی‌های همراه پایین است (نسبت به دستگاه‌های مخصوص استخراج). و سال‌ها زمان می‌برد تا به اندازه یک دستگاه ماینر استخراج انجام دهید.

حتی اگر از این موضوع هم بگذریم، بیاد بگوییم که ارزهایی مانند الکترونیوم (Electroneum)، ارزهایی هستند که پیش از پای ایده‌ی استخراج با استفاده از گوشی همراه را مطرح کرده‌اند.


۲.  هدف نهایی و غایی پای، آسان کردن استخراج است!

هدف بیت کوین حل مشکل دو بار خرج کردن پول، سریع کردن انتقالات، افزایش حریم شخصی افراد و در عین حال شفافیت بوده است. در یک کلام هدف بیت کوین، ذخیره و انتقال امن پول است. هدف اتریوم تبدیل شدن به یک کامپیوتر جهانی است. این ارز به دنبال حذف تمرکز از تمام فرایندهاست. هدف اصلی ریپل را می‌توان ارائه یک راه‌حل برای انتقال بین بانک‌های سر تا سر جهان، و هدف استلار را می‌توان تسهیل پرداخت‌های بین افراد در سر تا سر جهان دانست.

اما هدف پای، تسهیل استخراج است! استخراج به تنهایی چه فایده‌اید خواهد داشت؟ در شبکه بیت کوین هم استخراج انجام می‌شود. اما این استخراج با هدف تامین امنیت شبکه است. هدف استخراج در شبکه پای چیست؟


۳.  مقاله پای کلی و خالی از مفاهیم علمی و جدید است | عدم استقلال پای

۱. مقاله پای هیچ شباهتی به مقاله ندارد! با نگاهی به فهرست این مقاله متوجه این موضوع خواهید شد. نبود بخش جمع بندی، وجود بخش نقشه راه در آخر مقاله (!) و عجیب‌تر از آن بسیار کلی بودن این نقشه (نقشه راه پای به این شکل است: طراحی، آزمایش و پیاده‌سازی!)، نبود بخش منابع و مآخذ، عدم توضیح علمی و تکنیکی مفاهیم آورده شده و عدم توضیح برخی از پارامترها و توابع ریاضی آورده شده چند مورد از موارد عجیب درباره مقاله است.

۲. پای استقلال ندارد! در طول مقاله مدام از مفاهیم مربوط به بیت کوین و استلار وام گرفته می‌شود. پای تنها تفاوت خود نسبت به بیت کوین و استلار را در تسهیل استخراج اعلام می‌کند. هیچ مفهوم علمی جدید و با ارزشی در این مقاله ارائه نشده است.

۳. مقاله بسیار بسیار کلی است. تا جایی که به یک مطلب آموزشی برای کسانی که می‌خواهند با ارزهای دیجیتال آشنا شوند بیشتر شبیه است تا یک مقاله.

۴. هیچ سورس کدی (حتی تیکه‌هایی از آن) در هیچ جایی از سایت یافت نمی‌شود. نه تنها پروژه پای متن باز نیست بلکه حتی تیکه‌هایی از آن نیز در دسترس نیست.

۵. در جایی از مقاله پارامتیر با نام M معرفی شده است. برای محاسبه این پارامتر، مقاله از تابعی به اسم f استفاده کرده. اما در هیچ جایی نگفته که این تابع چه تابعی است!


۴.  استخراج پای (تایید تراکنش‌ها) بدون اتصال به اینترنت ؟!

۱. در مقاله پای اشاره‌ای به بلاک چین آن نشده است! نمی‌دانیم این ارز یک کوین است که بلاکچین مخصوص به خود را دارد، یا صرفا یک توکن است (و تنها از طریق برنامه موبایل در حال توزیع این توکن‌ها است).

۲. اما منطقا باید گفت که پای باید یک کوین باشد. چرا که می‌توان آن را استخراج کرد. و یک کوین باید بر روی بلاکچین خود بالا آورده شود و کار کند.

۳. یک بلاکچین برای کار کردن نیاز به یک شبکه دارد. از آنجایی که ارز پای در سطح جهانی می‌خواهد فعالیت داشته باشد، این شبکه باید جهانی باشد. و تنها راه تشکیل که شبکه جهانی، بالا آوردن آن بر بستر اینترنت است. بنابراین منطقا باید بلاکچین پای بر بستر اینترنت باشد.

بنابراین پای یک کوین است. چرا که می‌توان استخراجش کرد. ه رکوین باید یک بلاکچین داشته باشد. در سطح جهانی این بلاکچین باید بر بستر اینترنت بالا آورده شود. تا تمامی افراد در دنیا به آن دسترسی داشته باشند.

حال پای ادعا می‌کند که زمانی که گوشی شما به اینترنت، و در نتیجه بلاکچین پای متصل نیست، می‌تواند فرایند استخراج را انجام دهد !!!!!!! اصلا بلاکچین پای کجاست؟ تراکنش‌ها در کجا ثبت می‌شود؟ اگر گوشی‌های همراه فرایند استخراج را انجام می‌دهند، پس باید اطلاعاتی از تراکنش‌های ثبت شده را در خود نگهداری کنند (که بتوانند تراکنش‌ها را تایید یا رد کنند و از دوبار خرج شدن آن جلو گیری کنند). این اطلاعات (که حجم آن نمی‌تواند کم باشد) در کجا ذخیره می‌شود؟‌ حتی اگر فرض کنیم که کل این اطلاعات را در یک مگا بایت ذخیره کنیم، زمانی که گوشی همراه به اینترنت و بلاکچین متصل نیست، چگونه می‌تواند تراکنشی که در جایی دیگر از این جهان انجام شده است را تایید یا رد کند ؟!!


۵. می‌گویند که پای را دانشگاه استنفورد بالا آورده است. پس مطمئن است.

۱. پای را دانشگاه استنفورد بالا نیاورده است. سه دانشجویی که در دانشگاه استنفورد تحصیل می‌کردند بالا آورده‌اند.

۲. بسیاری از کلاه‌برداری‌ها با بهره‌برداری از نام‌های معروف انجام می‌گیرید.

۳. مقاله‌ی آورده شده در سایت (که شبیه به مطالب آموزشی است) از سطح دانشگاه استفورد بسیار فاصله دارد.

۴. تاکنون هیچ منبع معتبری این ارز را تایید نکرده است.



:: برچسب‌ها: پای نتورک , ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

ارز دیجیتال چیست ؟

در ابتدا بگذارید کمی دقیق‌تر راجع به خود واژه‌ی «ارز دیجیتال » صحبت کنیم. ارز دیجیتال ترجمه عبارت انگلیسی Digital Currency می‌باشد. Digital Currency نوعی از ارز است که به صورت دیجیتالی یا الکترونیکی وجود دارد. در واقع این نوع از ارز به فرم فیزیکی موجود نیست. از ارزهای دیجیتال (یا ارز دیجیتالی) با نام‌های پول دیجیتالی (digital money)، پول الکترونیکی (electronic money)، ارز الکترونیکی (electronic currency) یا وجه نقد سایبری (cyber cash) نیز یاد می‌شود.

ارزهای دیجیتال از مدت‌ها قبل وجود داشته‌اند و عمر زیادی دارند. علاوه بر این تنوع آن‌ها نیز بالا می‌باشد. از ارز های مجازی (virtual currencies) و ارزدیجیتال بانک مرکزی (central bank digital currency) می‌توان به عنوان مثال‌هایی از ارزهای دیجیتال یاد کرد.  اما به تازگی نوع دیگری از ارز های دیجیتال نیز به وجود آمده. ارز هایی که تاثیرات بزرگی بر نقل و انتقالات پولی داشته است. نام این دسته‌ی جدید ارز های رمز پایه (Cryptocurrency) است.

در واقع ارز های رمزپایه خود یکی از انواع ارزهای دیجیتال هستند. اما در ایران زمانی که کسی می‌گوید ارزدیجیتال، احتمالا منظورش همان ارز های رمزپایه است. در این نوشته نیز هر گاه که از واژه‌ی «ارز دیجیتال» استفاده شد، منظور همان ارز های رمزپایه است.

ارز دیجیتال چیست | خرید ارز دییجتال

ارزهای دیجیتال انوع مختلفی دارد. ارزهای مجازی، ارزدیجیتال بانک مرکزی و ارزهای رمز پایه سه نوع معروف آن‌ها می‌باشد. در نتیجه ارز های رمزپایه (cryptocurrency) مثل بیت کوین، ارز دیجیتال نیز هستند. اما همه‌ی ارزهای دیجیتال لزوما ارز رمزپایه نیستند. در ایران زمانی که گفته می‌شود ارزهای دیجیتال، معمولا منظور نوع معروف آن یعنی ارز های رمزپایه است.

ارز رمزپایه یا ارز دیجیتال

ارز رمزپایه (cryptocurrency) خود نوعی از ارزهای دیجیتالی (digital) یا ارز مجازی (virtual) است. امنیت این ارز با استفاده از تکنیک cryptography تضمین می‌شود (در واقع واژه‌ی cryptocurrency نیز از ترکیب واژه‌ی cryptography و currency به دست آمده است. cryptography به معنای رمزنگاری یا نهان‌نگاری می‌باشد. با استفاده از cryptography مشکل دو بار خرج کردن (double-spending) و انتقال پول‌های جعلی (counterfeit) حل می‌شود. این دو مشکل در ذات انواع دیگر پول‌های دیجیتال وجود دارد.

به ارز های رمزپایه، رمز ارز یا ارز های رمزنگاری شده نیز گفته می‌شود. بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده شبکه های غیر متمرکزی (decentralized networks) هستند که مبتنی بر فناوری زنجیره بلوکی یا بلاکچین (blockchain) [یک دفتر کل توزیع شده که توسط مجموعه نابرابری از کامپیوترها تایید می‌شود] به وجود آمده است. از ویژگی‌های مهم رمزارزها این است که آنها توسط هیچ شخص، مرکز یا گروهی کنترل نمی‌شوند. از نظر نظری دخالت و دستکاری آن‌ها ممکن نیست.

ارز دیجیتال چیست | خرید ارز دییجتال | فروش ارز دیجیتال

ارز های دیجیتال در یک نگاه

  • ارزهای دیجیتال شکل جدیدی از دارایی‌های دیجیتال هستند که مبتنی بر شبکه‌ای غیرمترکز از تعداد زیادی کامپیوتر کار می‌کند. این ساختار غیر متمرکز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا دولت‌ها یا مقامات مرکزی هیچ کنترلی بر آن‌ها نتوانند داشته باشند.
  • واژه «cryptocurrency» ریشه در «cryptography» و تکنیک‌های رمزگذاری دارد. این تکنیک‌ها برای تضمین امنیت شبکه استفاده میشود.
  • زنجیره‌های بلوکی یا Blockchain ها، که روشی برای اطمینان از یکپارچگی داده‌های مربوط به معاملات هستند، از اساسی‌ترین مؤلفه‌های ارزهای رمزپایه هستند.
  • بسیاری از کارشناسان معتقدند که Blockchain و فناوری‌های مرتبط با آن، بسیاری از صنایع از جمله صنعت مالی را دگرگون و مختل خواهد کرد.
  • نقدهای زیادی بر ارزهای رمزپایه وارد است. استفاده از آنها در فعالیت‌های غیرقانونی، نوسانات بالای ارزش ارزها و آسیب پذیری‌های زیرساخت‌های آن‌ها از جمله این نقدها است. با این حال، این ارزها همچنان بخاطر قابلیت انتقال آسان، تقسیم پذیری، مقاومت در برابر تورم و شفافیت مورد تحسین قرار گرفته‌اند.

ارز های دیجیتال چه انواعی دارد ؟

اولین ارز رمزپایه به وجود آمده بر پایه بلاکچین بیت کوین (Bitcoin) است. بیت کوین هنوز هم محبوب ترین و با ارزش‌ترین ارز دنیای ارزهای دیجیتال است. امروزه هزاران ارز رمزپایه دیگر با کارکردها و مشخصات گوناگون به وجود آمده است. برخی از این ارزها از بیت کوین ریشه گرفته‌اند و اصطلاحا یک کلون (clone) یا فورک (fork) از آن هستند (clone در زیست‌شناسی به معنای تولید مثلا از راه شکفتن یا تقسیم سلولی است، fork نیز به معنای تقسیم چیزی به دو یا چند شاخه است). این در حالی است که بسیاری از ارزهای دیگر از ابتدا و بر روی شبکه‌ی خاص خودشان ایجاد شده‌اند.

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) شناخته می‌شود به وجود آمد. در ماه نوامبر ۲۰۱۹، بیش از ۱۸ میلیون بیت کوین با ارزش کل بازار در حدود ۱۴۶ میلیارد دلار در گردش بوده است [۴].

برخی از ارزهای رمزپایه دیگر (معروف به آلتکوین altcoin) که در ادامه‌ی موفقیت بیت کوین ایجاد شده‌اند عبارتند از: لایت کوین(litecoin)، اتریوم (Ethereum)، ایاس (EOS) و کاردانو (Cardano). در حال حاضر، کل ارزش ارزهای دیجیتال موجود چیزی در حدود ۲۱۴ میلیارد دلار است. از این مقدار چیزی بیش از ۶۸٪ از کل این ارزش متعلق به بیت کوین است.

برای آشنایی بیشتر با انوع ارزهای دیجیتال یعنی کوین‌ها، توکن‌ها و آلتکوین‌ها کلیک کنید.

ملاحظات ویژه!

نکته اصلی در جذابیت و کارایی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، فناوری blockchain است. این فناوری یک دفتر کل آنلاین (تاریخچه) از کل معاملاتی است که تا کنون انجام گرفته است را نگه‌داری می‌کند. اینگونه ساختاری از داده‌ها ایجاد می‌شود که کاملا امن است و نه تنها با تک تک گره‌های (نودهای node) شبکه یا هر کامپیوتری که یک کپی از این دفتر کل را در خود نگه می‌دارد به اشتراک گذاشته می‌شود بلکه توسط خود آن‌ها نیز تایید و مورد موافقت قرار می‌گیرد. هر بلوک جدیدی که ایجاد می‌شود، قبل از آکه بخواهد تایید شود باید توسط تک تک گره‌های شبکه صحت آن تایید گردد. اینگونه جعل تاریخ معامله تقریبا غیرممکن است.

بسیاری از کارشناسان معتقند که بلاکچین ظرفیت بسیاری خوبی برای کاربردهای دیگری همچون رای گیری آنلاین، جذب سرمایه به طور جمعی (crowdfunding) دارد. علاوه بر این با توجه به نرخ پایین و سرعت بالای انتقال این ارزها از یک شخص به شخص دیگر در هر جایی از دنیا، پتانسیل بهره بردن از آن‌ها در تجارت‌های بین‌المللی بسیار بالا است، با این وجود، از آنجایی که ارزهای رمزپایه مجازی هستند و بر روی یک پایگاه داده مرکزی ذخیره نشده‌اند. در نتیجه اگر شخصی کلید خصوصی خود را گم کند، ارز خود را به طور کامل از دست خواهد داد. اما در کنار این موضوع، باید گفت که هیچ مرکز، دولتی یا شرکتی به اطلاعات شخصی شما دسترسی ندارد.

ارز دیجیتال چیست | خرید ارز دییجتال | فروش ارز دیجیتال | بهترین قیمت ارز دیجیتال

مزیت های ارز های دیجیتال

معایب ارز های دیجیتال

غیرمتمرکز بودن

انتقال ارزهای دیجیتال بین دو شخص به طور مستقیم و بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد مانند بانک انجام می‌گیرد. اینگونه هیچ دستگاه دولتی توان به کارگیری سیاست‌های پولی‌ را که ممکن است باعث ایجاد بحران مالی شود ندارد. در عوض ، این انتقال با استفاده از کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی و اشکال مختلف سیستمهای تشویقی مانند Proof of Work یا Proof of Stake انجام می‌شود.

فعالیت‌های غیرقانونی

ماهیت نیمه ناشناس بودن ارزهای دیجیتال باعث ‌می‌شود تا آنها برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی مانند پول شویی و فرار مالیاتی مناسب باشند. با این حال ، مدافعان ارزهای دیجیتال غالبا ناشناس بودن خود را با استناد به مزایای حفظ حریم خصوصی توجیه می‌کنند. برخی ارزهای رمزپایه نسبت به سایرین خصوصی تر هستند.

حفظ حریم خصوصی، شفافیت، هزینه انتقال ناچیز و سرعت بالا

ارزهای دیجیتال را باید در درون کیف پول دیجیتال نگه داشت. برای سخت کیف پول دیجیتال نیازی هیچ گونه مشخصات فردی نیست (حریم خصوصی افراد). در عین حال هر کسی می‌تواند این کیف پول را مشاهده کن (اما نمی‌تواند بفهمد برای کیست) و بفهمد که چه مقدار ارز در آن است یا چه تراکنش‌هایی انجام گرفته است (شفافیت). هزینه انتقال در شبکه ارزهای دیجیتال نسبت به بانک‌ها ناچیز است. علاوه بر این انتقال آن در هر زمانی به هر نقطه‌ای از جهان تنها در چند دقیقه ممکن است.

نوسانات بالای قیمت ارزها و از دست رفتن سرمایه با از دست دادن کلید خصوصی

تنها راه کنترل کیف پول‌های دیجیتال، در اختیار داشتن کلید خصوصی آن است. در نتیجه اگر آن کلید خصوصی گم شود، از آنجایی که هیچ مرکزی کنترل و اختیاری بر آن ندارد، همه‌ی دارایی‌های نگه‌داری شده در آن کیف پول از بین خواهد رفت. از طرف دیگر، نوسانات ارزش و قیمت ارزهای دیجیتال در حال حاضر بسیار بالا است و در نتیجه ریسک نگهداری از آن‌ها نیز بالا می‌باشد. البته سعی شده است تا با استفاده از استیبل‌کوین‌هایی همچون تتر این مشکل را برای افراد ریسک‌گریز برطرف کرد.

ارز دیجیتال چیست | خرید ارز دییجتال | فروش ارز دیجیتال | بهترین قیمت ارز دیجیتال

نقدهای وارد بر ارز های دیجیتال

قیمت و ارزش ارزهای رمزپایه بر اساس میزان تقاضا و عرضه برای آن تعیین می‌شود. در نتیجه نرخ تبدیل یک ارز به دیگری یا حتی نرخ یک ارز در طول زمان می‌تواند نوسانات بسیار زیادی داشته باشد. برای مثال بیت کوین در اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ شاهد یک رشد و سقوط رادیکالی بود. تا جایی که ارزش آن تا حدود ۲۱ هزار دلار هم بالا رفت.
بنابراین برخی از اقتصاددانان به ارزهای دیجیتال به چشم یک حباب کوتاه مدت یا سوداگرانه نگاه می‌کنند.

نگرانی دیگری که وجود دارد آن است که ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین پشتوانه‌ی مادی ندارند. با این وجود برخی تحقیقات مشخص کرده‌اند که هزینه تولید بیت کوین که نیاز به انرژی فزاینده‌ای دارد ، به طور مستقیم با قیمت بازار آن مرتبط است.

با این وجود ، بسیاری از ناظران مزایای احتمالی ارزهای رمزپایه را نیز می بینند، مانند امکان حفظ ارزش در برابر تورم، انتقال راحتتر و تقسیم آسان‌تر به واحدهای کوچکتر (در مقابل فلزات گرانبها) و عدم وجود نفوذ بانک های مرکزی و دولت‌ها.



:: برچسب‌ها: ارز دیجیتال , کریپتوارنسی , بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

کیف پول دیجیتال چیست ؟

 

کیف پول دیجیتال چیست؟ بگذارید پیش از آنکه شروع کنیم و مستقیما درباره‌ی کیف پول ارز های دیجیتال صحبت کنیم سوالی را بپرسیم. پول دنیای واقعی خود را چگونه نگه می‌دارید؟ آن را تمام وقت در دستانتان که نمی‌گیرید، میگیرید؟ احتمالا آن را در کیف یا کیف پول چرمیتان یا حتی در قلکتان می‌گذارید!

برای آموزش  کیف پول دیجیتال کلیک کنید

اما اگر مقدار پولتان از حدی بیشتر شد چه؟ عاقلانه‌تر این است که پولتان را در جایی ذخیره کنید که امن باشد، مانند حساب‌های بانکی. یک کیف پول ارز دیجیتال نیز از همین اصول پیروی می‌کند.


با داشتن یک کیف پول می‌توانید ارز خود را به راحتی و با خیالی آسوده نگه دارید. علاوه بر این این امکان را خواهید داشت تا در هر لحظه‌ای ارزهای دیجیتال خود مانند بیت کوین را برای شخص دیگری بفرستید یا از شخص دیگری دریافت کنید. در حال حاضر چیزی بیش از ۱۵۰۰ ارز دیجیتال متفاوت در دنیا وجود دارد!

حال که آشنایی اولیه ای با کیف پول‌ها و دلیل استفاده از آن ها پیدا کردید، در ادامه کمی با جزئیات بیشتری به بحث درباره‌ی آن ها می‌پردازیم.

یک کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار میکند؟

در قسمت قبلی از مثالی در دنیای واقعی برای توضیح کیف پول های ارز های دیجیتال استفاده کردیم، کیف پول چرمی. اما باید گفت در دنیای دیجیتالی ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاکچین شرایط کمی متفاوت است. در این دنیا، ارزهای دیجیتال نمی‌توانند در کیف پول‌های فیزیکی ذخیره شوند، چرا که خودشان نیز به صورت فیزیکی وجود ندارند. در عوض، بلاکچین تاریخچه معاملات را که به طور دقیق نشان می‌دهد کدام کلید عمومی و خصوصی سرمایه و منابع مالی را کنترل می‌کند، در خود نگه می‌دارد.

برای آنکه مطمئن شویم این ساز و کار را به طور کامل درک می‌کنید، نقش هر یک از آدرس‌های کیف پول، کلید عمومی و کلید خصوصی را که با یکدیگر مرتبط نیز هستند توضیح می‌دهیم.

آدرس کیف پول

آدرس یک کیف پول درست مانند شماره حساب بانکی است. همانطوری که می دانید هیچ ضرری ندارد که افراد دیگر شماره حساب شما را داشته باشند، چرا که برای انتقال پول به شما آن شماره حساب لازم است. با استفاده از همین شماره حساب ممکن است که حقوق شما پرداخته شود یا خانواده و دوستانتان برایتان پول بفرستند. در دنیای ارزهای رمزپایه نیز اگر کسی بخواهد پولی را به شما انتقال دهد باید آدرس شما را داشته باشد.

درست مانند دنیای واقعی، هیچ دو کیف پولی وجود ندارد که یک آدرس مشابه داشته باشند و در نتیجه طبیعی است که احتمال فرستادن پول برای کس دیگری جز شما صفر باشد. علاوه بر این، شما می توانید هر تعداد آدرسی که می‌خواهید داشته باشید و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد.

آدرس کیف پول بیت کوین

برای آنکه ببینید آدرس یک ارز مانند بیت کوین به چه شکل است، نگاهی به آدرس کیف پول زیر بیاندازید. گفته می شود این آدرس متعلق به خالق بیتکوین، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) می باشد!

۱A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa

همانطوری که می‌بینید این آدرس هم عدد و هم حروف بزرگ و کوچک دارد. از آنجایی که بلاکچین شفاف است، به راحتی می‌توانید اطلاعات آن را داشته باشید. بفهمید چه مقدار پول در آن نگهداری می‌شود یا چه تراکنش‌هایی پیش از این با آن انجام شده.

البته باید گفت که آدرس کیف پول، نام و هویت اصلی صاحب آن در دنیای واقعی را فاش نمی‌کند. بخاطر همین موضوع از بلاکچین با عنوان «تخلص» یا «نام مستعار» (pseudonymous) یاد می‌شود.

کلیدهای عمومی و خصوصی چگونه به آدرس کیف پول مربوط می شوند؟

حالا که می دانید آدرس یک کیف پول شباهت زیادی با یک شماره حساب بانکی دارد به سراغ آن می رویم که چگونه یک شخص می تواند کنترل پول و حساب خودش را داشته باشد. معمولا افراد فکر می کنند که کلید عمومی یک کیف پول همان آدرس آن است، در صورتی که اینگونه نیست.

کلید خصوصی

اساسا هر آدرس کیف پول ارزدیجتیال (به یاد داشته باشید که آدرس های کیف پول یکتا هستند و هیچ دو کیف پولی نمی توانند آدرس یکسانی داشته باشند) یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی دارد. کلید خصوصی به صاحب آن اجازه می دهد که کنترل پول و حساب خود را در دست داشته باشد.

برای مثال در دنیای واقعی، برای انتقال پولی از حساب بانکی خود به حسابی دیگر لازم است از رمز شخصیتان استفاده کنید. هیچ کس دیگری نیست که این رمز را بداند، حتی بانکی که پولتان را در آن نگه میدارید. بدیهی است اگر کسی این رمز را بداند می تواند پول را از حساب شما به جایی دیر منتقل کند!

کلید عمومی

یک کلید خصوصی نیز کاربردی مشابه دارد و به طور خاص به یک آدرس کیف پول منحصربه فرد تعلق دارد. اما کاربرد کلید عمومی چیست؟ یک کلید عمومی از طریق یک فرمول ریاضی (تابعی یک طرفه) به آدرس کیف پول مربوط می شود. این کلید یک «نسخه ی هش شده» است که در زیر توضیح داده می شود.

تابع هش (hash function) تابعی است که یک توالی یا سری از اعداد و حروف را (به نام ورودی) دریافت کرده و یک توالی یا سری جدید از اعداد و حروف را (به نام خروجی) تحویل می دهد. به این صورت، برای هر آدرس کیف پولی دیجیتالی یک کد عمومی وجود دارد که اگر آن را به تابع هش بدهیم آدرس کیف پول مد نظر را دریافت می کنیم.

این تابع یک طرفه است، به این معنا که تابع معکوس ندارد و نمی توانیم آدرس را به کلید عمومی آن تبدیل کنیم. چنین کاری باعث امنیت کیف پول‌ها شده و به شما اطمینان می‌دهد که کیف پولتان نمیتواند هک شود. در زیر مثالی ساده آورده می‌شود.

Private Key: 03bf350d2821375158a608b51e3e898e507fe47f2d2e8c774de4a9a7edecf74eda

Public Key: 99b1ebcfc11a13df5161aba8160460fe1601d541

به چشم انسان این دو کلید کاملا دو چیز متفاوت و بی ربط با یکدیگر هستند. اما تکنولوژی این دو کلید را کاملا مرتبط با یکدیگر شناخته و اثبات می کند شما صاحب این حساب هستید! در نتیجه می توانید کنترل پولتان را به دست بگیرید.

نکته قابل ذکر این است که توضیحات بالا توضیحاتی تکنیکی هستند و لازم نیست این کارها را خودتان انجام دهید. خود نرم افزار همه ی این کارها را انجام می دهد. درست مانند فرستادن ایمیل با استفاده از اینترنت. لزومی ندارد که بدانید تکنولوژی که این ایمیل را منتقل می کند چگونه کار میکند. خود جی میل همه ی کارها را برای شما انجام خواهد داد، درست مانند کیف پول دیجیتالی که تراکنش های شما را انجام می دهد!

انواع مختلف کیف پول ارز های دیجیتال

در حال بازار، انواع متفاوتی از کیف پول ها در بازار وجود دارد و این به شما بستگی دارد که کدام یک از آن ها را انتخاب کنید. اساسا کیف پول های مختلف ویژگی های متفاوتی مانند امنیت بیشتر، راحتی یا کاربر پسندتر بودن را ارائه می کنند. در ادامه معروف ترین انواع کیف پول ها را معرفی خواهیم کرد.

علاوه بر این مطالب می توانید از محتوای ارائه شده توسط وبسایت ارزدیجیتال arzdigital.com در این زمینه نیز استفاده کنید. ارزدیجیتال علاوه بر معرفی انواع کیف پول ها و صحبت درباره ی ویژگی ها و تفاوت های آن ها، چگونه ثبت نام و ایجاد یک کیف پول را نیز به طور کامل توضیح داده است. از آنجایی که توضیحات این سایت جامع و کامل می باشد توصیه می شود که سری به این سایت نیز بزنید.

 

کیف پول دسکتاپ

کیف پول‌های دسکتاپ بر روی یک لپ تاپ یا کامپیوتر دانلود و نصب شده و تنها از طریق همان لپ تاپ یا کامپیوتر می توان به آن کیف پول دسترسی داشت. به طور کلی این نوع کیف پول ها امنیت و راحتی مناسبی را به کاربران ارائه میکنند. اما باید به یاد داشت که اگر هکری از راه دور کنترل لپتاپ یا کامپیوتر دستگاه شما را در دسترس بگیرد یا کسی رمز دستگاه شما را داشته باشد می تواند به کیف پولتان دسترسی پیدا کند. چند کیف پول معروف دستکتاپ:
  •  
  •  
  • Coinomi
  • Electrum

کیف پول موبایلی

این نوع شباهت زیادی به کیف پول دستکتاپ دارد، به این صورت که باید نرم افزار آن را بر روی گوشیتان نصب کنید. در برخی کشورها مانند ژاپن افراد می توانند در فروشگاه ها از طریق اسکن کردن QR code پول خود را خرج کنند! چند کیف پول معروف موبایلی:
  •  
  •  Bread wallet
  • TronLink
  • coinomi

 

کیف پول تحت وب

درست است که کار کردن با این نوع کیف‌پول از همه کیف پول‌ها راحت‌تر است اما امنیت آن از همه پایین تر است. این موضوع به این خاطر است که کشی که این کیف پول را در اختیار شما قرار می دهد کنترل کامل آن را نیز در دست دارد. توصیه می شود که مقداری کمی از ارز خود را در این نوع از کیف پول نگه داری کنید. چند کیف پول معروف تحت وب:
  •  
  • TronLink
  • Tronscan

 

کیف پول کاغذی

کیف پول‌های کاغذی کیف پول‌هایی هستند که ارزششان واقعا دست کم گرفته می شود. تمام کاری که نیاز است انجام دهید چاپ کردن کلید عمومی و خصوصیتان بر روی یک تکه کاغذ است، همین، پولتان امن خواهد ماند! در این روش کلیدهای شما به هیچ سروری متصل نیستند، در نتیجه هکر ها تنها از طریق دزدیدن آن کاغذ فیزیکی می توانند شما را هک کنند! زمانی که نیاز داشتید پولتان را انتقال دهید، می توانید به سادگی به یک نرم افزار یا کیف پول تحت وب متصل شده یا حتی QR code چاپ شده را اسکن کنید.

 

کیف پول سخت افزاری

اگر به دنبال امنیت هستید، هیچ کیف پولی امن‌تر از کیف پول سخت افزاری نیست. این کیف‌پول یک دستگاه فیزیکی است که تنها هدفش، نگه داری از کلیدهای دیجیتال عمومی و خصوصیتان می باشد. این دستگاه هیچ گاه به اینترنت متصل نمی شود، مگر این که بخواهید پولتان را انتقال دهید. هر چند در همین حالت نیز رمزتان را مستقیما به خود دستگاه می دهید و به این صورت احتمال هک شدنتان توسط یک هکر را تقریبا به صفر می رسانید. چند کیف پول معروف سخت افزاری:
  •  
  • Trezor
  • Ledger Nono S

 

آیا کیف پول‌های ارزدیجیتال امن هستند؟

حال که با انواع مختلف کیف پول ها با درجه راحتی های متفاوت آشنا شدید بیایید درباره ی امنیت آن ها صحبت کنیم.
به طور کلی فارغ از اینکه از چه نوع کیف پولی استفاده می کنید، اگر کسی به کلید خصوصی شما دسترسی داشته باشد به راحتی می تواند کنترل پولتان را در دست گرفته و از حسابتان به حساب های دیگر پول منتقل کند. سوالی که وجود دارد آن است که برای جلووگیری از این اتفاق چه ساز و کارهایی طراحی شده است.

هر نوع کیف پولی که با اینترنت در ارتباط باشد در خطر هک شدن نیز قرار دارد. به یاد داشته باشید که با اینکه هکرها انسان هایی بی اخلاق هستند اما از هوش و نبوغ بالایی نیز برخوردارند. آن ها همواره در حال خلق راه های جدیدی برای دسترسی به اطلاعات انسان ها هستند. بنابراین این خود شما هستید که باید مراقب کلید خصوصیتان باشید.

معمولا هکرها از یکی از این روش ها برای دسترسی به اطلاعات شما استفاده می کنند:

  • بد افزار (Malware)
  • ویروس (Virus)
  • کی لاگر (Key logger)
  • دسترسی از راه دور به دستگاه شما (Remote access to your device)
  • فیشینگ (Phishing)
برای حفاظت از حساب خود در برابر روش های بالا راه هایی نیز وجود دارد. در ابتداف اطمینان حاصل کنید که از آخرین نسخه نرم افزار، چه دستکتاپ و چه موبایل، استفاده میکنید. با این کار همواره بروزترین سطح از امنیت را خواهید داشت. علاوه بر این همواره می توانید از لایه های امنیتی بیشتر استفاده کنید. در بسیاری از کیف پول های ارزدیجیتال می توانید از روش احراز هویت دو مرحله ای (two-factor authentication) استفاده کنید، به این معنا که برای مثال برای ورود به اپ موبایل کیف پول، حتما باید به کدی که به آن تلفن ارسال می شود دسترسی داشت.

در آخر استفاده از کیف پول هایی که به چندین امضا نیاز دارند نیز می تواند کمک کند. این کیف پول ها multi-signatures wallets نام دارند و برای انتقال پول توسط آن ها نیاز است تا فرد آن انتقال را از طریق چند دستگاه تایید کند، مثلا هم با کامپیوتر شخصی اش در خانه، هم با موبایل و هم با لپ تاپ. اینگونه اگر یکی از آن دستگاه ها گم شود یا دزدیده شود یا حتی هک شود، باز هم کسی نمی تواند به کیف پول او دسترسی داشته باشد.

با رعایت کردن چنین مواردی می توانید مطمئن باشید که کیف پول شما از دست هرکرها در امان است.

آیا می توان همه ی ارزهای دیجتال خود را در یک کیف پول مشابه نگه داشت؟

این سوال یکی از متداول ترین سوالات درباره ی کیف پول ها است و جواب آن، بستگی دارد است. گاهی اوقات با توجه به نوع خاص ارزی که دارید می توانید این کار را بکنید.
برای مثال، اگر فقط بیت کوین دارید تنها لازم است از کیف پولی که برای بیت کوین مناسب است استفاده کنید، اما اگر هم بیتکوین داشتید و هم لایتکون چه؟

با وجود آنکه هر کدام از ارزهای بیت کوین و لایت کوین کیف پول مخصوص به خود را دارند اما این امکان که از یک کیف پول چند کاربرده نیز استفاده کرد وجود دارد. این نوع کیف پول ها به شما این امکان را می دهند تا انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال را در یک کیف پول ذخیره کنید که طبیعتا از داشتن یک کیف پول برای هر ارز راحت تر است.
البته باید گفت که این کیف پول ها ممکن است از هر ارزی پشتیبانی نکنند. توجه داشته باشید که اگر یک کیف پول متناسب با یک ارز خاص نباشد و شما آن ارز را به آن کیف پول انتقال دهید، پولتان را از دست خواهید داد! بنابراین همیشه پیش از انجام کاری ویژگی های کیف پولتان را بررسی کنید.



:: برچسب‌ها: کیف پول دیجیتال,ارز دیجیتال,کیف پول ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

ریپل چیست ؟

 

تراکنش هایی سریع مخصوص سازمان ها.

خرید ریپل | فروش ریپل

 

ریپل چیست ؟

ریپل در حال حاضر با ارزش بازاری حدود ۱۴ میلیون دلار، سومین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار است. تنها دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم ارزش بازار بیشتری دارند. این در حالی است که هدف این رمزارز کاملا با هدف بیت کوین و اکثر ارزهای دیجیتال متفاوت است. برخلاف بیت کوین، Ripple به دنبال حذف واسطه­ ها و به طور دقیق­تر، بانک­ها نیست. در واقع این بانک­ها هستند که بزرگترین کاربران آن را تشکیل می­دهند! هدف Ripple انجام سریع تر، ارزان تر و شفاف تر پرداخت های بین المللی است. شرکت Ripple قصد دارد تا مشکلات مشکلات پرداخت ها و انتقالات بین المللی را حل کند. ریپل پلتفرمی است برای انجام مبادلات، پرداخت ها و تسویه های بین المللی و XRP ارز رمز نگاری شده ای است بر روی این پلتفرم تا با مبادله آن انجام تراکنش ها آسان تر شود.

تفاوت ریپل با بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال چیست ؟

بنابراین ارز دیجیتال XRP کاملا با بیت کوین و اتریوم فرق دارد. بیت کوین تنها یک ارز دیجیتال است و اتریوم تنها یک پلتفرم برای قراردادهای هوشمند. اما Ripple (نه ارز دیجیتال آن XRP) زیرساختی است برای انجام معاملات بین المللی. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۲ و توسط شرکت ریپل‌لبز (Ripple Labs) معرفی شد.

یکی دیگر از تفاوت های ارز دیجیتال XRP با سایر رمز ارز های دیجیتال نوع ایجاد و گردش آن است. برای مثال ارزهای جدید بیت کوین توسط استخراج کنندگان یا ماینرها ایجاد می شوند. این در حالی است که همه ی ۱۰۰ میلیارد ارز XRP از همان اول و در زمان شروع به کار ریپل به وجود آمده و در گردش است. نکته قابل توجه دیگر نگه داری حدود ۵۵ میلیارد XRP توسط خود شرکت ریپل (Ripple Labs) است. چنین چیزی با غیرمتمرکز بودن دنیای ارز دیجیتال در تناقض است.

به طور خلاصه هدف Ripple حل دو مشکل بزرگ در پرداخت های بین المللی است، کارمزد بالای این پرداخت ها و سرعت بسیار پایین. ریپل از سال ۲۰۱۲ با هدف حل این دو مشکل به حیات خود ادامه داده است.

 

تفاوت XRP با ریپل چیست ؟

Ripple یک شرکت است و XRP تنها یکی از محصولات این شرکت. وقتی ارز دییجتال بیت کوین (BTC) می‌خرید در واقع دارید بر روی شبکه بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید. زمانی که ارز دیجیتال اتریوم (ETH) می‌خرید دارید بر روی شبکه اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنید. اما لزوما با خرید XRP بر روی شبکه Ripple سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. در واقع با خرید XRP تنها بر روی یکی از محصولات این این شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنید. البته باید گفت که نام ریپل آنقدر معروف شده است که زمانی که در جامعه ارزهای دیجیتال نام آن را ببرید منظور همان ارز دیجیتال XRP خواهد بود.

 

محصولات ریپل

محصولتی اصلی که شرکت ریپل در حال حاضر به بانک‌ها و موسسات مالی ارائه می‌کند به شرح زیر است:

  • ایکس کارنت (xCurrent)
  • ایکس رپید (xRapid)
  • ایکس ویا (xVia)

بر روی کل این محصولات با نام ریپل‌نت (RippleNet) نیز می‌گذارند.

 

ارز دیجیتال XRP تنهای بر روی محصول ایک رپید و شبکه آن کاربرد دارد و کاربرد چندانی بر روی دو محصول دیگر ندارد. نکته جالب‌تر آن است که موسساتی که با شرکت ریپل کار می‌کنند بیشتر از محصول ایک کارنت آن استفاده می‌کنند نه ایکس رپید! بنابراین اگر شنیدید که این شرکت با شرکت‌های دیگر همکاری را آغاز کرد، خیال نکنید که لزومان پای ارز دیجیتال XRP در میان است و احتمالا قیمت ریپل افزایش خواهد یافت!

 

ریپل در یک نگاه

بیشترین مقدار عرضه
۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

پروتکل توافقی
الگوریتم توافقی پروتکل ریپل (RPCA)

تاریخ عرضه
۲۰۱۳-۲-۱

نوع
کوین (coin)

قیمت عرضه اولیه

منبع کد
https://github.com/ripple/ripp

وایت پیپر

English Whitepaper

وب سایت رسمی

www.ripple.com

 

ویژگی های قابل توجه ریپل

کارمزد بسیار پایین ریپل.

هزینه انتقال یا کارمزد ارز دیجیتال Ripple حدود ۰.۰۰۰۰۱XRP است! آنقدر کم که می توان گفت عملا انجام تراکنش رایگان تمام می شود. اما گفته شد که همه ی ریپل‌ها از قبل استخراج شده اند، پس این کارمزدها کجا می روند و متعلق به چه کسی هستند؟ باید گفت که هیچ کس! در این شبکه مکانیسم منحصر به فردی وجود دارد که XRPهایی که به عنوان کارمزد پرداخت می شوند را می‌سوزاند و نابود می‌کند. در واقع تعداد XRP موجود روز به روز در حال کاهش است و این خود مکانیسمی برای افزایش XRP باقی منده است.

سرعت تراکنش بسیار بالای ریپل.

سرعت انجام تراکنش با استفاده از XRP نه تنها از روش های سنتی پرداخت بلکه از بسیاری از ارزهای دیجیتال نیز سریع تر است.
سرعت انجام تراکنش در سیستم های سنتی : ۳-۵ روز
سرعت انجام تراکنش با استفاده از BTC: کمتر از ۱ ساعت
سرعت انجام تراکنش با استفاده از ETH: کمتر از ۲ دقیقه
سرعت انجام تراکنش با استفاده از XRP: کمتر از ۴ ثانیه

برخی از سوالات متداول درباره ریپل ؟

خرید XRP در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

خوشبختانه چند سالی است که امکان خرید ارزهای دیجیتال در ایران با استفاده از ریال فراهم شده است. در حال حاضر صرافی‌های دیجیتال مختلفی این خدمت را ارائه می‌کنند. رابکس نیز یکی از صرافی‌هایی است که برای مدت طولانی در این بازار فعالیت دارد. این صرافی با ارائه قیمت‌هایی مناسب و ایجاد رابطه‌ای بلند مدت با مشتریان معامله XRP با استفاده از ریال را فراهم کرده است. شما می‌توانید بهترین قیمت ریپل را از رابکس بخوانید و در مدتی کوتاه خرید یا فروش خود را انجام دهید.

آیا خرید XRP بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر.  خرید و فروش XRP در حوزه ی سرویس های مالی و تکنولوژی ( Fintech ) است. بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی مثل پول‌شویی و استفاده از کارت های سرقت شده، هویت کاربران باید کاملا مشخص شود.
به خاطر همین موضوع همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبری که در ایران فعالیت می‌کنند حتما کاربران خود را احراز هویت می‌کنند.

ریپل(XRP) خود را در کجا نگهداری کنیم؟

بر خلاف ارز های دیجیتال معروف دیگر همچون بیت کوین، تتر و اتریوم، کیف پول رسمی در خود سایت شرکت ریپل وجود ندارد و این شرکت نگهداری این ارز را به خود کاربران سپرده است. چندین کیف پول معتبر برای نگهداری ریپل وجود دارد. کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)، کیف پول توست (Toast Wallet)، کیف پول کوینومی (Coinomi) و کیف پول اتمیک (Atomic) نمونه‌هایی از این کوف پول ها هستند که می‌تواند ارز XRP خود را در آن نگه دارید.

 

بیشتر بخوانید:

 



:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

لایت کوین چیست ؟

 

لایت‌کوین، بیت کوین سبک برای هزینه های روزانه!

خرید لایت کوین| فروش لایت کوین

لایت کوین چیست ؟

نرم افزار لایت‌کوین(litecoin) در ۷ اکتبر سال ۲۰۱۱ توسط چارلی لی (Charlie Lee) منتشر و حدود یک هفته بعد در ۱۳ اکتبر سال ۲۰۱۱ عملیاتی شد. ارز دیجیتال لایت‌کوین به عنوان یک فورک از بیت کوین اصلی، برخی از ویژگی­ های آن را بهبود داده است. برای مثال زمان ایجاد هر بلاک از ۱۰ دقیقه به ۲.۵ دقیقه در شبکه لایت‌کوین کاهش یافته، بیشترین مقدار عرضه­ آن از ۲۱ میلیون به ۸۴ میلیون کوین افزایش یافته و به جای SHA-256 از الگوریتم اثبات از طریق انجام کار دیگری به نام scrypt  استفاده کرده است. استفاده از یک زمان بلاک (blocktime) سریع تر به این معنا است که تراکنش ها در شبکه سریع تر تایید شده و سریع تر بر بلاک چین نوشته می شوند. از طرفی با استفاده از الگوریتم جدید scrypt با تسلط ای سیک (ASIC) استخراج یا ماینینگ مقابله می­شود.

نکته دیگر آن است که معمولا بهبودها و ارتقاءها (upgrades) پیش از آن که در شبکه بیت کوین ایجاد شود، برای اولین بار در ارز دیجیتال لایت‌کوین(litecoin) اجرا می­‌شود (همچون بهبود در شبکه سگویت یا لایتنینگ که برای اولین بار در شبکه لایت‌کوین ایجاد شد.) چنین موضوعی باعث شده تا برخی از شبکه لایت‌کوین به عنوان شبکه تست (test-network) بیت کوین یاد کنند.

رویدادهای مهم لایت‌کوین

7  اکتبر ۲۰۱۱  | انتشار نرم افزار متن باز لایت‌کوین
۱۳  اکتبر  ۲۰۱۱  |  عملیاتی شدن شبکه لایت‌کوین
می ۲۰۱۷  |  به کارگیری شبکه سگویت (SegWit). کامل شدن اولین تراکنش در شبکه لایت‌کوین.

لایت‌کوین در یک نگاه

بیشترین مقدار عرضه
۸۴,۰۰۰,۰۰۰

پروتکل توافقی
مبتنی بر اثبات انجام کار (POW)

تاریخ عرضه
۲۰۱۱-۱۰-۰۷

نوع
کوین (coin)

قیمت عرضه اولیه

 منبع کد
www.github.com/litecoin-pr

وایت پیپیر

English Whitepaper

وب سایت رسمی

www.litecoin.org

 

ویژگی های قابل توجه لایت کوین

مصونیت لایت‌کوین در مقابل حملات سیل آسا.

بر خلاف بیت کوین، این ارز دیجیتال در مقابل حملات سیل آسا (flood attack) مصون می باشد. حمله سیل آسا نوعی از حملات است که در آن سیلی از تراکنش های کاذب یا اسپم (spam) وارد شبکه شده، بلاک ها را پر کرده و بلاک چین را بند می آورند. لایت‌کوین با آگاهی از این موضوع و قرار دادن کارمزد کوچکی برای فرستادن هر خروجی، هزینه ی چنین حملاتی را تا حد بسیار زیادی افزایش داده و از آن جلوگیری می کند.

سرعت بالاتر و کارمزد پایین تر تراکنش های لایت‌کوین.

با توجه به زمان بلاک کمتر در شبکه ارز دیجیتال لایت‌کوین، معاملات با سرعت بالاتری نسبت به بیت کوین انجام شده و کارمزد شبکه نیز پایین تر است. هزینه انجام تراکنش در شبکه لایت‌کوین ۰.۰۰۱ لایت‌کوین می‌باشد که بسیار پایین است.

برخی از سوالات متداول درباره لایت کوین ؟

خرید لایت کوین در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

خوشبختانه چند سالی است که امکان خرید ارزهای دیجیتال در ایران با استفاده از ریال فراهم شده است. در حال حاضر صرافی‌های دیجیتال مختلفی این خدمت را ارائه می‌کنند. رابکس نیز یکی از صرافی‌هایی است که برای مدت طولانی در این بازار فعالیت دارد. این صرافی با ارائه قیمت‌هایی مناسب و ایجاد رابطه‌ای بلند مدت با مشتریان معامله لایت‌کوین با استفاده از ریال را فراهم کرده است. شما می‌توانید بهترین قیمت لایت‌کوین را از رابکس بخوانید و در مدتی کوتاه خرید یا فروش خود را انجام دهید.

خرید لایت کوین| فروش لایت کوین

آیا خرید لایت‌کوین بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر.  خرید و فروش لایت‌کوین در حوزه ی سرویس های مالی و تکنولوژی ( Fintech ) است. بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی مثل پول‌شویی و استفاده از کارت های سرقت شده، هویت کاربران باید کاملا مشخص شود.
به خاطر همین موضوع همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبری که در ایران فعالیت می‌کنند حتما کاربران خود را احراز هویت می‌کنند.

آیا جز لایت‌کوین رمزارز دیگری می توانم خرید کنم ؟

بله، بیتکوین معروف ترین ارز دیجیتال رایج در بازار است به طوریکه بیتکویین بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است ولی در صورت تمایل شما می توانید از بیش از ۲۰۰ رمزارزی که در رابکس لیست شده است به راحتی به خرید و فروش بپردازید.

  بیشتر بخوانید: 

 



:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

بیت کوین کش چیست ؟

بیت کوین، با بلاک هایی بزرگ تر و کارمزدی پایین تر.

خرید بیت کوین کش | فروش بیت کوین کش

 

 

بیت کوین کش چیست ؟

بیت کوین کش با نام اختصاری BCH (یا BCC) نسخه hard fork از بیت کوین اصلی است. این ارز دیجیتال در مواردی همچون پروتکل توافقی اثبات از طریق انجام کار، بیشترین میزان عرضه (۲۱ میلیون کوین)، زمان و پاداش هر بلاک با ارز دیجیتال بیت کوین مشابه است. با این حال در دو چیز با بیت کوین تفاوت بزرگی دارد، یکی اندازه بلاک ها و دیگری زمان تعیین سختی شبکه. سایز هر بلاک در شبکه بیت کوین ۱ مگابایت است که در شبکه بیتکوین کش به ۸ مگابایت افزایش یافته است. علاوه بر این سختی شبکه بیت کوین پس از استخراج یا ماین هر ۲۰۱۶ بلاک یک بار دوباره تعیین و تعدیل می شود در حالی که این مدت زمان برای شبکه ی بیتکوین کش هر ۶ بلاک یک بار است.

 

بیت کوین کش در یک نگاه

بیشترین مقدار عرضه
۲۱,۰۰۰,۰۰۰

پروتوکل توافقی
مبتنی بر اثبات انجام کار (POW)

تاریخ عرضه
۲۰۱۷-۰۷-۲۳

نوع
کوین (coin)

قیمت عرضه اولیه

 منبع کد
https://github.com/bitcoincash

وایت پیپر

English Whitepaper

وب سایت رسمی

www.bitcoincash.org

 

 

ویژگی های قابل توجه بیت کوین کش

سرعت بالاتر انجام تراکنش ها.

بزرگترین تفاوت شبکه بیتکوین کش و شبکه بیت کوین حجم بیشتر بلاک ها است. زمانی که سایز بلاک ها در یک شبکه بیشتر باشد، تعداد تراکنش های بیشتری می تواند در آن قرار گرفته و سرعت تایید یا کانفرم شدن آن ها نیز بالاتر خواهد رفت. بنابراین تعداد سرعت و تعداد انجام تراکنش ها در شبکه بیتکوین کش از بیت کوین بیشتر می باشد.

مقاومت در مقابل حملات replay و wipeout.

منظور از حمله replay، تکرار یا ایجاد تاخیر در انتقال داده ها با اهدف خرابکارانه می باشد. این نوع حمله یکی از بزرگترین مشکلاتی است که ارز دیجیتال پس از فورک با آن مواجه هستند. یکی ویژگی های قابل توجه بیتکوین کش توانایی مقابله با چنین حمله هایی نسبت به بیتکوین است.

 

 

برخی از سوالات متداول درباره بیت کوین کش ؟

خرید بیت کوین کش در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

خوشبختانه چند سالی است که امکان خرید ارزهای دیجیتال در ایران با استفاده از ریال فراهم شده است. در حال حاضر صرافی‌های دیجیتال مختلفی این خدمت را ارائه می‌کنند. رابکس نیز یکی از صرافی‌هایی است که برای مدت طولانی در این بازار فعالیت دارد. این صرافی با ارائه قیمت‌هایی مناسب و ایجاد رابطه‌ای بلند مدت با مشتریان معامله بیتکوین کش با استفاده از ریال را فراهم کرده است. شما می‌توانید بهترین قیمت بیتکوین کش را از رابکس بخوانید و در مدتی کوتاه خرید یا فروش خود را انجام دهید.

بیت کوین چیست و بیت کوین کش چیست ؟

همانطوری که گفته شد تفاوت هایی میان بیت کوین و بیتکوین کش وجود دارد. بزرگترین تفاوت سایز و اندازه بلاک ها است.  سایز هر بلاک در شبکه بیت کوین ۱ مگابایت است که در شبکه بیتکوین کش به ۸ مگابایت افزایش یافته است.

بیت کوین کش را در چه کیف پول هایی می‌توان نگه داشت؟

به طور رسمی در سایت بیتکوین کش از سه کیف پول نام برده شده است: بیت‌کوین‌دات‌کام (Bitcoin.com)، ینوم (Yenom) و الکترون‌کش (Electron cash).

علاوه بر این چندین کیف پول معتبر برای نگهداری ارزهای دیچیتال نیز وجود دارد. کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)، کیف پول توست (Toast Wallet)، کیف پول کوینومی (Coinomi) و کیف پول اتمیک (Atomic) نمونه‌هایی از این کوف پول ها هستند که می‌تواند بیتکوین کش خود را در آن نگه دارید.



:: بازدید از این مطلب : 403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

لیبرا چیست؛ هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال فیسبوک بدانید

پروژه لیبرا (Libra) یا همان ارز دیجیتال فیس‌بوک، یک ارز دیجیتال جهانی بوده که هدفش ارائه خدمات پرداخت و انتقال پول به تمام مردم جهان است. در این مطلب، با این پروژه عظیم به‌طور کامل آشنا می‌شوید.

 

مروری کلی بر لیبرا

پروژه لیبرا یا همان ارز دیجیتال فیسبوک در اوایل سال ۲ب۰۱۹ معرفی شد و جزئیات این پروژه به همراه گزارش عملکرد (وایت پیپر) آن بطور رسمی در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد.

قرار بود لیبرا در اواخر سال ۲۰۱۹ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کند، اما به دلیل نگرانی مقامات دولتی سراسر جهان از بی ثبات شدن اقتصاد دنیا، هنوز این اتفاق رخ نداده و فیس‌بوک در حال مذاکره با قانون‌گذاران است.

ارز دیجیتال فیس‌بوک خود را این‌گونه معرفی می‌کند: «یک ارز و زیرساخت جهانی برای میلیاردها نفر».

فیس‌بوک می‌خواهد با ارائه یک ارز دیجیتال جهانی که مبتنی بر فناوری بلاک چین است، نقل و انتقال پول به سراسر جهان را برای همه‌ی مردم دنیا فراهم کند، به طوری که این فرایند به سادگی ارسال یک ایمیل انجام شود.

این غول شبکه‌های اجتماعی قصد دارد تا این ارز دیجیتال را روی فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام راه‌اندازی کند که مجموع کاربران آن‌ها به بیش از ۲ میلیارد نفر می‌رسد.

به گفته فیس‌بوک، لیبرا توسط انجمنی متشکل از ۲۸ عضو پشتیبانی می‌شود که مدیریت آن بر عهده فیس‌بوک است.

اعضای این انجمن شامل شرکت‌های بزرگی از جمله ویزا کارت، مسترکارت، پی‌پال، ویزا، اوبر، لیفت، کوین‌بیس و … بودند که البته پی‌پل، ویزا، ای‌بی و مسترکارت به دلیل نگرانی از قانون‌گذاران، از این انجمن خارج شده‌اند و اکنون ۲۰ عضو اصلی در آن وجود دارد. این اعضا می‌توانند به بیش از ۱۰۰ نفر هم برسند.

لیبرااعضای فعلی انجمن لیبرا – آپدیت: ۱۹ بهمن ۹۸

انجمن لیبرا دو وظیفه اصلی دارد:

  1. اداره و نظارت بر شبکه لیبرا
  2. مدیریت ذخایر پشتوانه لیبرا برای حفظ ثبات آن

ارز دیجیتال اصلی فیس‌بوک، یک ارز دیجیتال باثبات (استیبل کوین) با پشتوانه پول‌های ملی که توسط ذخایر انجمن لیبرا پشتیبانی می شود. این ذخایر شامل یک سبد از دارایی‌های با نوسان قیمتی بسیار کم است تا بتوانند ارزش ارز دیجیتال باثبات لیبرا را تقریبا ثابت نگه دارند.

این ارز دیجیتال باثبات قرار است در ابتدا فقط توسط چهار ارز فیات شامل دلار، یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس پشتیبانی شود، اما در آینده دارایی‌های دیگری نیز در لیست ذخایر آن قرار می‌گیرند.

در حالی که این ۴ ارز ملی اولین ارزهایی بودند که به عنوان ذخایر پشتوانه لیبرا در نظر گرفته شدند، توسعه‌دهندگان این پروژه برای ارزی که بخواهد در آینده به عنوان ذخایر لیبرا مورد استفاده قرار گیرد (چه فیات چه هر ارز دیگری)، سه معیار کلیدی در نظر گرفته‌اند که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مستقل باشد (قیمتش به دارایی دیگری وابسته نباشد).
  2. فرآیند تصمیم‌گیری در رابطه با آن یا باید به موسسات دولتی مانند بانک‌های مرکزی گره خورده باشد و یا یک دارایی که آزادانه در دسترس است.
  3. دارایی‌ها باید به صورت جهانی به رسمیت شناخته شوند. برای مثال، سهام شرکت اپل (APPL) فقط با واحد پولی دلار قابل معامله است. در نتیجه، سهام آن نمی‌تواند به عنوان ذخیره دارایی‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

دارایی‌های جایگزین مانند طلا یا بیت کوین می‌توانند برای این منظور بهتر عمل کنند، زیرا در چندین بازار به صورت جهانی معامله شده و بنابراین می‌توانند در سبد دارایی‌هایی که به عنوان ذخایر ارز دیجیتال لیبرا قرار است استفاده شوند، قرار گیرند.

اما این پروژه فقط با هدف ارز دیجیتال باثبات با پشتوانه فیات طراحی نشده است (در حالی که در حال حاضر در دنیای ارزهای دیجیتال به عنوان یک ارز دیجیتال باثبات با پشتوانه شناخته می‌شود).

به عنوان بخشی از برنامه‌های بزرگی که فیس‌ بوک در رابطه با پروژه لیبرا مطرح کرد، این پروژه قصد دارد علاوه بر یک ارز دیجیتال باثبات باپشتوانه یک ارز دیجیتال دیگر با عنون «توکن سرمایه‌گذاری لیبرا» نیز ایجاد کند.

برخلاف لیبرا یک ارز دیجیتال عمومی قابل دسترس برای همه خواهد بود، توکن سرمایه‌گذاری لیبرا بر اساس آنچه فیس بوک ادعا کرده، یک توکن اوراق بهادار است. به این ترتیب، عرضه اولیه آن به صورت خصوصی خواهد بود و فقط کاربران خاصی قادر خواهند بود آن را بخرند که شامل بنیانگذاران انجمن لیبرا و سرمایه‌گذاران معتبر پروژه می‌شوند.

از آنجایی که لیبرا توسط مجموعه‌ای از دارایی‌های فیات پشتیبانی می‌شود، سود حاصل از آن به دارندگان توکن‌ سرمایه‌گذاری لیبرا تعلق خواهد گرفت.

همانطور که قبلا نیز اعلام شده بود، از ۲۰ شرکتی که فیس‌بوک به منظور راه‌اندازی نودها (اعتبارسنج‌ها) به عنوان اعضای انجمن لیبرا با آن‌ها همکاری می‌کند، هرکدام حداقل ۱۰ میلیون دلار بابت گرفتن امتیاز راه‌اندازی نود، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. توکن سرمایه‌گذاری لیبرا چیزی است که آنها به عنوان پاداش دریافت کردند.

از آنجایی که دارایی‌هایی که به عنوان ذخایر ارز لیبرا وجود دارند، دارایی‌های با ریسک پایین هستند، سود سرمایه‌گذاران اولیه فقط در صورتی قابلیت نقد شدن دارد که راه‌اندازی شبکه موفقیت‌آمیز باشد و ذخایر موجود به عنوان پشتوانه به طرز قابل توجهی رشد کنند.

یک سرمایه‌گذاری که توکن‌های لیبرا را خریداری می‌کند، حتما لازم نیست یک نود راه‌اندازی کند، اما در صورتی که نودی راه‌اندازی نکند، اجازه رأی دادن به عنوان اعضای انجمن لیبرا را ندارد.

دامنه فعالیت‌های پروژه لیبرا بسیار وسیع است. یکی از مدیران انجمن لیبرا ادعا کرده در هر جایی که تاکنون از ویزا و مسترکارت استفاده می‌شده، ارز دیجیتال لیبرا نیز پذیرفته خواهد شد.

لیبرا از نظر فنی

ارز دیجیتال لیبرا در بستر بلاک چین انحصاری خود، راه اندازی خواهد شد. این زنجیره مبتنی بر الگوریتمی تحت عنوان «LibraBFT» است که شباهت‌های زیادی با اثبات سهام (PoS) دارد. برای تایید هر تراکنش‌ در شبکه، باید دو سوم مشارکت‌کنندگان یا همان نودهای اعتبارسنج، آن را تایید کنند.

در ابتدا فقط اعضای جامعه لیبرا وظیفه تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را بر عهده دارند. برای عضو شدن در جامعه لیبرا اصلی‌ترین شرط این است که هر عضو باید حداقل ۱۰ میلیون دلار وجه نقد به عنوان وثیقه و پشتوانه پرداخت کند. با این حال، قرار است که در آینده امکان مشارکت افراد بیشتری با سپرده‌گذاری توکن‌های لیبرا فراهم شود.

بلاک چین لیبرا برای نوشتن قراردادهای هوشمند، یک زبان برنامه‌نویسی اختصاصی به نام «Move» دارد. بنابراین مانند اتریوم، در مورد لیبرا با چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال باثبات رو برو هستیم.

طبق وایت‌پیپر فنی لیبرا، سرعت تراکنش‌های این شبکه در ابتدا ۱,۰۰۰ تراکنش بر ثانیه خواهد بود که نسبت به نیاز شبکه، افزایش می‌یابد. کارمزد شبکه هم بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است.

بلاک چین لیبرا از افراد نام و اطلاعات واقعی درخواست نمی‌کند و مانند بیت کوین و سایر بلاک چین‌ها، تنها با آدرس‌ها و حساب‌های مستعار امکان فعالیت در شبکه فراهم خواهد بود.

هدف پروژه لیبرا

فیس‌بوک اعلام کرده است که بطور کلی ۱.۷ میلیارد نفر در سراسر جهان از دسترسی به خدمات بانکی محرومند. یکی از اصلی‌ترین اهداف عرضه سکه لیبرا کمک کردن به این افراد است. در واقع هدف این پروژه، ایجاد یک اکوسیستم مالی است که می‌تواند میلیاردها نفر را به هم متصل کند.

برای بسیاری از مردم در سراسر جهان، حتی خدمات اولیه مالی هم در دسترس نیست. تقریبا نیمی از بزرگسالان در جهان حتی یک حساب بانکی ندارند. این رقم در کشورهای در حال توسعه بدتر و برای زنان نیز بدتر از مردان است.

کالیبرا، هدف اولیه خود را فقط انتقال وجه قرار داده است.کالیبرا، هدف اولیه خود را فقط انتقال وجه قرار داده است.

هزینه این محرومیت بسیار زیاد است. به عنوان مثال، تقریبا ۷۰ درصد از کسب‌و‌کارهای کوچک در کشورهای در حال توسعه، دسترسی به اعتبارات بانکی ندارند و سالیانه ۲۵ میلیارد دلار بابت هزینه کارمزد ارسال پول از کشوری به کشور دیگر از دست می‌رود.

اما برای غول‌های تکنولوژی و موسسات مالی بزرگی که از این پروژه پشتیبانی می‌کنند، راه‌اندازی این پروژه بیشتر با هدف جذب مشتریان بوده است.

در میان شرکت‌های بزرگی پرداختی، تعدادی از نهادهای خودجوش از جمله بانک جهانی زنان به انجمن لیبرا ملحق شده‌اند.

شرکت‌ها و نهادهای مختلف، برای اینکه بخواهند به انجمن لیبرا ملحق شده و تاثیر اجتماعی مثبتی بر روی آن داشته باشند، باید حداقل ۵ سال سابقه فعالیت در زمینه‌های اجتماعی از جمله فعالیت در زمینه کاهش فقر داشته و همچنین بودجه عملیاتی آنها بیش از ۵۰ میلیون دلار باشد.

در حالی که کالیبرا، هدف اولیه خود را ایجاد بستری برای انتقال وجه قرار داده است، شرکت‌های جانبی عضو انجمن لیبرا برنامه دارند تا خدمات خود را گسترش داده و امکان پرداخت قبض‌ها و خرید کالا مانند خرید یک قهوه را با استفاده از لیبرا برای مشتریان خود فراهم کنند.

ویدیوی منتشر شده از رابط کاربری لیبرا نشان می‌دهد، مشتریان با استفاده از آن قادر خواهند بود وجه مورد نظر خود را با سرعت برای دوستان خود، انتقال دهند. گرچه طبق چیزی که در این ویدیو نشان داده شده، کاربران وجه خود را با سکه‌های لیبرا ارسال خواهند کرد، اما موجودی آنها در کیف پول مخصوص لیبرا، بر اساس واحد پول فیات آنها نیز نمایش داده می‌شود.

علاوه بر این، هنگام ارسال پول به فردی در کشور دیگر، برنامه کیف پول لیبرا، معادل فیاتی را که گیرنده در مقصد دریافت می‌کند را نیز نشان خواهد داد.

کالیبرا، کیف پول لیبرا

کالیبرا که یکی از شرکت‌های جانبی فیس‌بوک در راستای پروژه لیبرا است و بطور کامل توسط انجمن مستقل لیبرا اداره می‌شود، قصد دارد سرویس‌های مالی و محصولات مختلفی را در شبکه لیبرا توسعه دهد.

این شرکت برنامه دارد کار خود را با عرضه یک نرم افزار کیف پول برای سکه لیبرا شروع کند. کیف پول کالیبرا، به کاربران امکان نگهداری و انتقال ارز دیجیتال لیبرا را خواهد داد.

قرار است لیبرا بر روی پلتفرم‌های ساخته شده در اکوسیستم فیس بوک که شامل پیام‌رسان واتس‌اپ و وب‌سایت فیس بوک می‌شود، با استفاده از رابط کاربری کیف‌پول کالیبرا پیاده‌سازی شود.

تاثیر لیبرا بر سایر بازارها

ارز دیجیتال فیس بوک ؛ لیبرا - ابتکار عمل فیس بوک تاثیر قابل توجهی در هم بازارهای جهانی و هم بازارهای محلی داشته باشد.

به نظر می‌رسد ابتکار عمل فیس‌بوک تاثیر قابل توجهی هم در بازارهای جهانی و هم بازارهای محلی داشته باشد.

تاثیر میان مدت

فیس بوک شانس این را دارد که جای پای خود را بیش از پیش به عنوان تامین‌کننده ابزارهای منبع باز برای برنامه‌ها، سایت‌ها و تجارت الکترونیک محکم کند.

از سوی دیگر لیبرا می‌تواند باعث افزایش حجم سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال شود، زیرا قابلیت دسترسی به این ارزها را هم برای موسسات و شرکت‌ها و هم برای کاربران خرد روزمره آسانتر می‌کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، عرضه لیبرا موجب شناخت بیشتر بیت کوین و افزایش قیمت آن می‌شود.

تاثیر بلند مدت

  • تغییر ساختار صنعت پرداخت: ممکن است یک مجموعه‌ی جدید به عنوان ناظر و نگهبان دارایی‌های دیجیتال ظهور پیدا کنند که موقعیت بانک‌های موجود را که به عنوان تسهیل‌کننده‌های پرداخت عمل می‌کنند، تهدید خواهند کرد.
  • ارائه سرویس‌های مالی جدید: ارائه‌دهندگان سرویس‌های مالی جدید، در حال ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خلاقانه‌ای بر روی شبکه لیبرا هستند که در نهایت خدمات مالی جدیدی را برای کاربران در سراسر جهان ارائه خواهند داد.
  • توسعه آزادی بیشتر پول، و کاهش محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در سرتاسر جهان: بانک‌های مرکزی ممکن است کار سخت‌تری در جلوگیری از خروج سرمایه‌ها با وجود محدودیت‌های شدیدی که برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، داشته باشند.
  • ارزش‌گذاری پول‌های جهان بدون دلار: اگر لیبرا بتواند با پذیرش و مقبولیت بالایی روبرو شود، یک واحد جدید معاملاتی ظهور خواهد کرد و در نتیجه وابستگی به یک ارز واحد برای مبادلات و تجارت‌های جهانی را کاهش می‌دهد.

نظرات چهره‌های شناخته شده درباره لیبرا

با توجه به سر و صدای اخیر پروژه لیبرا، افراد شناخته‌ شده‌ای نظرات خود را در مورد این پروژه و همچنین تاثیری که می‌تواند بر روند کلی بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد، مطرح کرده‌اند:

جاستین سان – مدیر ترون

توئیت جاستین سان در رابطه با لیبرا

فیس بوک و لیبرا. من احساس می کنم حجم زیادی از FOMO و روند صعودی برای بازار ارزهای دیجیتال در راه است.

جوزف لوبین- از هم‌بنیانگذاران اتریوم

توئیت جوزف لوبین در رابطه با لیبرا

من مطمئن نیستم که فیس بوک بتواند همه لازمه‌های غیرمتمرکز بودن را برآورده کند اما فکر می‌کنم، پروژه لیبرا یک قدم بسیار خوب برای مردم در جهت کنترل بیشتر بر روی دارایی‌ها و هویتشان باشد.

شباهت ها و تفاوت ها با سایر ارزهای دیجیتال

افراد تیم لیبرا در حال جمع‌آوری بهترین ویژگی‌های بلاک‌ چین‌های موجود هستند تا آنها را بر روی بلاک چین خود پیاده کرده و در به روز رسانی‌های مختلف آن را ارائه کنند.

مثل بیت کوین، هیچ هویت واقعی‌ای در بلاک چین آن وجود ندارد

اگر بخواهیم از دید بلاک چین نگاه کنیم، هویتی از شما در آن وجود ندارد. تنها جفت کلیدهای عمومی و خصوصی وجود دارند.

پروتکل لیبرا اکانت‌ها را به هویت‌های دنیای واقعی متصل نمی‌کند. یک کاربر می‌تواند با تولید چندین جفت کلید، حساب‌های متعددی ایجاد کند. حساب‌های کنترل شده توسط یک کاربر هیچ پیوندی با یکدیگر نخواهند داشت.

مانند هایپرلجر (Hyperledger)، مجاز است (حداقل برای شروع)

ارز دیجیتال فیس بوک ؛ لیبرا شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با پروژه هایپرلجر دارد. لیبرا شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با پروژه هایپرلجر دارد.

در ابتدا، ساختار توافق جمعی برای لیبرا، بر اساس وجود ده‌ها سازمان در شبکه خواهد بود که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.

هر بار که توافق جمعی برای مجموعه‌ی جدیدی از تراکنش‌ها مورد رأی‌گیری قرار گیرد، یکی از اعضا به صورت تصادفی برای شمارش آرا انتخاب می‌شود.

در پروژه لیبرا ترجیح داده شده به جای دموکراسی، به شناخت تکیه شود تا حداقل در روزهای اولیه راه‌اندازی، بهترین حالت برای ایجاد توافق جمعی پیاده‌سازی شود.

اعضای بنیان‌گذار لیبرا، سازمان‌هایی هستند که هرکدام اعتبار بسیار زیادی در حوزه فعالیت خود در سالیان دراز داشته و در نتیجه بعید به نظر می‌رسد بخواهند در راستای تایید تراکنش‌های شبکه و تحقق توافق جمعی کار اشتباهی انجام دهند.

شبیه تزوس، مدیریت درون زنجیره‌ای دارد

لیبرا شبیه تزوس، مدیریت درون زنجیره‌ای دارد.لیبرا شبیه تزوس، مدیریت درون زنجیره‌ای دارد.

تنها نهادهایی که در ابتدای راه‌اندازی بلاک چین لیبرا می‌توانند رای دهند، اعضای بنیان‌گذار لیبرا هستند. این اعضا توکن‌های سرمایه‌گذاری لیبرا را نگه می‌دارند که به آنها حق رای دادن در شبکه را می‌دهد. این رای دادن شامل تصمیم‌گیری در مورد مدیریت ذخایر استیبل کوین لیبرا و صدور مجوز برای اضافه شدن نودهای جدید به شبکه است.

ساختار مدیریتی لیبرا از ابتدا با استفاده از نرم‌افزاری به نام موو (Move) ساخته شده است. قرار است در به روز رسانی‌های مختلفی که ارائه می‌شود، اعضای جدید اضافه شوند. و همچنین برنامه‌ریزی شده است که سیستم توافق جمعی پروژه لیبرا به مرور زمان بیشتر و بیشتر به DPoS یعنی سیستم اثبات سهام یا دارایی نمایندگی شده (مانند ایاس یا استیم) نزدیک شود.

مانند اتریوم، ارزهای دیجیتال را قابل برنامه‌ریزی می‌کند

در مقاله لیبرا چندین روش مختلف و جالب توضیح داده شده است که توسط آن کاربران می‌توانند با نرم‌افزار اصلی و پایگاه داده لیبرا کار کنند.

مثلا، هرکسی می‌تواند یک نسخه بدون رای‌گیری از بلاک چین آن ایجاد کند و یا فرمان‌های مختلف مرتبط با قراردادهای هوشمند یا کیف‌ پول را اجرا کند.

ارز دیجیتال فیس بوک ؛لیبرا در مقایسه با اتریوم دو تغییر مهم در قراردادهای هوشمند خود ایجاد کرده است.لیبرا در مقایسه با اتریوم دو تغییر مهم در قراردادهای هوشمند خود ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد، طراحان پروژه لیبرا در این مورد که اجرای کدها باید هزینه‌ای داشته باشد، با اتریوم موافق هستند. بنابراین، تمام عملیات اجرایی در لیبرا نیازمند پرداخت هزینه‌ای است.

لیبرا در مقایسه با اتریوم دو تغییر مهم در قراردادهای هوشمند خود ایجاد کرده است.

اولا، تعداد کاربرانی را که در ابتدا می‌توانند با پروتکل کار کنند را محدود کرده است. (بسیاری از ویژگی‌های نرم افزار Move هنوز برای همه در دسترس نیستند).

دوما، مجموعه‌ای از کدهای آن را می‌توان در هر تعداد کیف‌ پول یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها مورد استفاده قرار داد.

مثل اتریوم بر این باور است که آینده از آن پروتکل اثبات سهام است

لیبرا مثل اتریوم بر این باور است که آینده از آن پروتکل اثبات سهام است، اما هنوز مانند پروژه اتریوم برای تحقق آن آماده نیست.

با گذشت زمان، واجد شرایط بودن برای عضویت در شبکه بطور کامل آزاد خواهد شد و تنها بر اساس دارایی‌های لیبرای هرکس، به آن امکان عضویت و حق رای داده می‌شود.

تیم لیبرا بر این باور است که پروتکل اثبات انجام کار (PoW)، با عمکلرد پایین و مصرف انرژی بالایی همراه است که آنها به این دلایل آن را مورد بررسی قرار نمی‌دهند.

مانند بایننس کوین، برنامه‌های منظمی برای سوزاندن سکه‌های خود دارند

بلاک چین هایی که برنامه‌هایی برای سوزندان توکن‌های خود به صورت منظم داشتند، در سال گذشته بسیار تاثیرگذار بودند و رشد چشمگیری را تجربه کردند.

بایننس، به عنوان صرافی پیشتاز ارزهای دیجیتال، توکن BNB را ایجاد کرد تا کاربران با استفاده از آن بتوانند کارمزد تراکنش‌هایی که در صرافی انجام می‌دهند را با درصدی تخفیف پرداخت کنند. این صرافی از ابتدا برنامه‌ریزی کرده بود بخشی از سود حاصل از خود را که با توکن BNB پرداخت شده به صورت منظم بسوزاند.‌

لیبرا نیز برنامه تقریبا مشابهی با بایننس دارد. هدف لیبرا از سوزاندن سکه‌هایش، افزایش دادن ارزش آن نیست. مانند استیبل کوین‌های با پشتوانه‌ای مانند تتر، توکن‌های لیبرا ایجاد شده و با یک برنامه منظم بخشی از آنها سوزانده می‌شود.

مانند Coda، کاربران مجبور نیستند کل تاریخچه تراکنش‌ها را نگه دارند

پروتکل کمتر شناخته شده‌ای به نام کودا (Coda)، یکی از اولین پروتکل‌هایی بود که در آن فقط لازم بود کاربران اطلاعات آخرین بلوک را نگه دارند. با وجود این پروتکل، کاربران به راحتی می‌توانستند آخرین بلوک را از تلفن همراه هوشمند خود بررسی کنند تا مطمئن شوند با دفتر کل توزیع شده معتبری تعامل دارند.

بطور مشابه، در لیبرا نیز تاریخچه تمام تراکنش‌ها ممکن است بیشتر از مقداری شود که بتوان آن را با استفاده از یک سرور شخصی پردازش کرد. تاییدکنندگان تراکنش‌ها می‌توانند تاریخچه تراکنش‌هایی را که برای پردازش و تایید تراکنش‌های جدید مورد نیاز نیست، حذف کنند.

مانند ایاس، هنوز همه کارهای لازم را انجام نداده است

ایاس بدون رویکرد مدیریتی‌ای که در ابتدا برای خود تعریف کرده بود، کار خودش را شروع کرد. بطور مشابه لیبرا نیز وعده غیرمتمرکز شدن را داده است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که اعضای خود را مجبور به انجام چنین کاری کند.

تیم رویایی

وایت پیپر لیبرا توسط ۵۳ نفر نوشته شده است. اگرچه مدیران ارشد فیس بوک از جمله مارک زاکربرگ، مدیر عامل آن و دیوید مارکوس مدیر ارشد بلاک چین آن، در جمع نویسندگان این وایت پیپر قرار ندارند، اما تیمی که این وایت پیپر را نوشته یکی از رویایی‌ترین تیم‌ها در تاریخ پروژه‌های بلاک چینی است.

نویسندگان این وایت پیپر که از نقاط مختلفی برای نوشتن آن دور هم جمع شده‌اند، از دانشجویان برجسته دانشگاه استنفورد، استادان علوم کامپیوتر و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی هستند.

اسامی برخی از آن‌ها در ادامه ذکر شده است:

پروژه لیبرا؛ هر آنچه که باید درباره ارز دیجیتال فیس بوک بدانید

کریستین کاتالینی

او که از اساتید برجسته دانشگاه MIT است، جزء اولین افرادی بود که به مطالعه اقتصاد مرتبط با ارزهای دیجیتال پرداخت. کاتالینی از نویسندگان اصلی نشریات دانشگاه هاروارد و سایر نشریات معتبر است.

پروژه لیبرا؛ هر آنچه که باید درباره ارز دیجیتال فیس بوک بدانید

بن مورر

مورر یکی از مهندسین اصلی فیس بوک است که فارغ‌التحصیل علوم کامپیوتر از دانشگاه کارنگی ملون است. بن به همراه دستیارش سرویس reCAPTCHA را ساختند که گوگل در سال ۲۰۰۹ آن را خرید. او سرپرست تیمی است که زبان برنامه‌نویسی Move را طراحی کرده‌اند.

پروژه لیبرا؛ هر آنچه که باید درباره ارز دیجیتال فیس بوک بدانید

جورج دنزیس

او که یکی از مهندسین متخصص در حوزه حریم خصوصی و رمزنگاری است، سابقه ساختن Chainspace و پروتکل Coconut را که پروژه لیبرا مبتنی بر آن است را دارد. او در حال حاضر به عنوان محقق در فیس‌بوک کار می‌کند.

پروژه لیبرا؛ هر آنچه که باید درباره ارز دیجیتال فیس بوک بدانید

فرانسیس گاریلو

یک متخصص در زمینه زبان ماشین و هوش مصنوعی است که سابقه کار در شرکت‌های بزرگی همچون Swisscom و Skymind.ai را دارد.

پروژه لیبرا؛ هر آنچه که باید درباره ارز دیجیتال فیس بوک بدانید

رامنیک آرورا

آرورا به عنوان یک تحلیلگر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در پروژه لیبرا فعالیت می‌‌کند. سابقه فعالیت‌های او در امور مالی است و فارغ‌التحصیل التحصیل کارشناسی ارشد کامپیوتر از دانشگاه استنفورد است.

چالش لیبرا با دولت‌ها

لیبرا قرار بود در اواخر سال ۲۰۱۹ یا اوایل ۲۰۲۰ فعالیت رسمی خود را آغاز کند اما پس از معرفی این پروژه، موج شدیدی از نگرانی درباره بی‌ثباتی نظام مالی جهان از سوی مقامات قانون‌گذار سراسر جهان، مخصوصا آمریکا و اتحادیه اروپا، باعث توقف اجرای پروژه تا مدتی نامعلوم شد. ترس از موانع قانون‌گذاری موجب شد تا غول‌های بزرگی همچون پی‌پل، مسترکارت، ویزا کارت و ای‌بی از انجمن لیبرا خارج شوند.

نگرانی در مورد لیبرا تا جایی پیش رفت که وزیر خزانه‌داری آمریکا و وزرای اقتصاد آلمان و فرانسه رسما اعلام کردند که در این مقطع و تا شفاف نشدن فعالیت‌های لیبرا، اجازه فعالیت به این پروژه را نمی‌دهند. همچنین مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک چندی پیش در مقابل نمایندگان کنگره آمریکا حاضر شد و به نگرانی‌ها در مورد لیبرا پاسخ داد.

با این حال، شرکت فیس‌بوک همچنان در حال مذاکره با قانون‌گذاران جهان است تا بتواند اعتماد آن‌ها را جلب کند. مقامات قانون‌گذار اعلام کرده‌اند تنها در صورتی اجازه فعالیت به لیبرا را می‌دهند که خیالشان از بابت عدم پول‌شویی، عدم تضعیف ارزهای ملی و عدم تامین مالی تروریست با لیبرا راحت شود.

لیبرا اعلام کرده است که بلافاصله پس از کسب مجوز از مقامات قانون‌گذار، پروژه را اجرا خواهد کرد. اتفاقی که در زمان نگارش این مطلب هنوز رخ نداده است.

جمع‌بندی

لیبرا پروژه بزرگ شرکت فیس‌بوک است که با هدف تسهیل پرداخت‌ها و نقل و انتقال پول برای مردم سراسر دنیا توسعه داده شده است.

پروژه لیبرا که با رهبری فیس‌بوک و با همکاری غول‌های فناوری و مالی جهان راه‌اندازی شده است. این پروژه بر خلاف پروژه‌های دیگر مبتنی بر بلاک چین تا حد زیادی متمرکز است اما از نظر کارآمدی بسیار جالب به نظر می‌رسد.

هرچند منتقدانی زیادی اعتقاد دارند که پروژه لیبرا راه به جایی نمی‌برد اما با وجود شرکت‌های معتبر بزرگ در این پروژه به عنوان سرمایه‌گذار و یک مجموعه طلایی از افراد متخصص و برجسته به عنوان تیم آن، به نظر می‌رسد شانس این پروژه برای موفقیت زیاد باشد.

اگر پروژه انقلابی ارز دیجیتال فیس‌بوک از چالش‌های قانون‌گذاری پیشروی خود با موفقیت عبور کند، می‌تواند آغازگر تحول گسترده نظام مالی دنیا باشد.

تمام اخبار مربوط به پروژه لیبرا را می‌توانید از طریق برچسب لیبرا در سایت ارزدیجیتال دنبال کنید.

 

منبع: ارز دیجیتال



:: برچسب‌ها: لیبرا , ارز لیبرا ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

کیف پول سخت افزاری کلید خصوصی ارز دیجیتال امنیت ذخیره اطلاعات لجر

وقتی صحبت از ارز دیجیتال به میان می‌آید، ذخیره سازی خوب از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. دنیای کریپتو بسیار خطرناک است و سوءاستفاده‌گران در همه جا حاضرند و تدابیر زیادی برای سرقت از حساب کاربران اندیشیده‌اند؛ لذا پی‌ ریزی کردن راهی برای حفاظت از کوین‌ها باید مهم‌ترین اولویت شما باشد.

 
 

گزینه‌های قابل دسترس زیادی در اختیار شماست و هر کدام از آنها از میزان امنیت و کارآمدی منحصر به فردی در معاملات برخوردارند. به احتمال زیاد تازه واردها خود را مشغول صرافی‌ها می‌کنند.

این پلتفرم‌ها، با اولین مراجعه، امکانات بسیاری در حوزه ارز دیجیتال ارائه می‌دهند و به کاربران اجازه می‌دهند تا دارایی خود را در کیف پول آنلاین ذخیره کنند؛ اما در واقع کاربر کنترل کوین‌هایش را در دست ندارد. اگر صرافی هک و یا از دسترس خارج شود، ممکن است کاربران قادر به بازیابی حسابشان نباشند.

این امکان وجود دارد که کاربران نیازی به انتقال ارز خود به بیرون از صرافی نبینند، مهارت لازم برای انجام آن را نداشته باشند و یا حتی راه حل‌های کنترل امن‌تر را بلد نباشند. با این وجود باید این موضوع را همیشه در ذهن خود داشته باشند که امکان از دست رفتن دارایی آنها وجود دارد.

ایده به دست گرفتن شخصی کنترل ارز دیجیتال بسیار جسورانه به نظر می‌رسد و از دیدگاه امنیتی، کیف پول‌ سخت افزاری (Hardware Wallet) بی‌همتا است. در این مقاله ما ماهیت کیف پول سخت افزاری ، نحوه عملکرد و این که چرا بهتر است شما از این کیف پول‌ها استفاده کنید را شرح می‌دهیم.

کلید خصوصی چیست؟

کیف پول سخت افزاری کلید خصوصی ارز دیجیتال امنیت ذخیره اطلاعات لجر

کلید خصوصی، پاسپورت شما برای ورود به محیط اکوسیستم یا زیست بوم یک ارز دیجیتال است که از جهات بسیاری، شبیه به یک کلید واقعی است؛ با داشتن اطلاعات آن شما می‌توانید حساب خود را باز کرده و دارایی خود را خرج کنید.

اگر شخصی به کلید شما دسترسی پیدا کند، قادر به سرقت ارز دیجیتال شما خواهد بود. اگر اطلاعات کلید را گم کنید، قابلیت دسترسی به کوین‌هایتان را نخواهید داشت – دکمه “رمز عبور خود را فرامش کرده‌ام” در محیط غیر متمرکز مثل ارزهای دیجیتال وجود ندارد. بانکی هم برای لغو کردن انتقالات و معاوضات جعلی وجود ندارد.

تمامی توضیحات بالا به منزله این هستند که کلیدهای خصوصی باید پنهان و امن نگهداری شوند و از ارزش والایی برای کاربران ارز دیجیتال برخودارند. دور از انتظار نیست که هکرها و کلاهبرداران بی‌وقفه در تلاش برای ربودن آنها، با به کارگیری تکنیک‌های فیشینگ یا بدافزارها برای جدا کردن کاربران از کوین‌هایشان هستند.

لزوم حفظ کلیدتان امری بدیهی است؛ کلیدها رشته‌هایی از اعداد و حروف هستند که می‌توان آنها را روی کاغذ نوشت و یا درون یک صندوق آن را نگهداری کرد.

استفاده از کلیدها برای انتقال دارایی از حساب است؛ هر چند که لازم است تا بر روی دستگاهی مورد استفاده قرار بگیرند که گواهی برای تایید صلاحیت خرج کوین‌ها تولید می‌کند.

کیف پول سخت افزاری چیست؟

کیف پول‌های سخت افزاری دستگاه‌هایی هستند که صورت تخصصی برای ذخیره سازی کلیدهای خصوصی و ارز دیجیتال طراحی شده‌اند.

آنها امن‌تر از کیف پول کامپیوترهای شخصی و یا گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آیند و اصولا دلیل این امر، عدم توانایی اتصال به اینترنت این دستگاه‌ها در هر نقطه است.

این امکانات به میزان قابل توجهی روزنه تهاجم گروه‌های سوء استفاده‌گر را کوچک می‌کند و این بدان معناست که آنها قادر به مداخله کردن در دستگاه از راه دور نخواهند بود.

یک کیف پول سخت افزاری خوب این اطمینان را که کلیدها هرگز دستگاه را ترک نخواهند کرد، حاصل می‌کند. این کلیدها در بخش ویژه‌ای از دستگاه نگهداری می‌شوند که مانع حذف آنها از سیستم می‌شود.

از آنجایی که کیف پول‌های سخت افزاری همواره آفلاین هستند، باید از آنها در کنار یک ماشین دیگر استفاده کرد. به دلیل نحوه ساخت آنها، حتی با اتصال به کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند آلوده هم، خطر افشای کلید خصوصی وجود نخواهد داشت. با این اتصال، کاربر می‌تواند میزان دارایی خود ببیند و یا مبادله کند.

به محض اینکه کاربر یک مبادله انجام می‌دهد، این عمل به کیف پول سخت افزاری فرستاده می‌شود. توجه داشته باشید که مبادله هنوز به صورت کامل انجام نشده و نیاز به نوعی تایید امضایی توسط کلید خصوصی در دستگاه خواهد داشت.

کاربران صحت میزان مبلغ و آدرس را در پیام سخت افزار دستگاه تایید کرده و سپس تایید امضا شده و به نرم افزار بازگردانده می‌شود که بعد از آن به شبکه ارز دیجیتال منتشر خواهد شد.

چرا بهتر است از کیف پول سخت افزاری استفاده کنیم؟

تا‌کنون به خرید کیف پول سخت افزاری لجر نانو اکس برای ذخیره سازی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خود فکر کرده اید؟

کیف پول‌هایی که کلیدهای خصوصی را در کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند ذخیره می‌کنند، حساب کاربر را در گستره وسیعی از حملات، به شکلی آسیب‌پذیر رها می‌کنند. بدافزارها توانایی شناسایی فعالیت‌های مربوط به کریپتو بر روی این دستگاه‌ها را داشته و حساب کاربران را تخلیه می‌کنند.

یک کیف پول سخت افزاری همانند خزانه‌ای غیر قابل نفوذ، با روزنه‌ای بسیار کوچک است. تصور کنید که در سوی دیگر از این روزنه، یک اِلف جادوی رمزنگاری به کار می‌برد تا مبادله‌ای را تایید کند.

اِلف هیچگاه خزانه را ترک نخواهد کرد. دری وجود ندارد و از روزنه هم نمی‌تواند رد بشود. تنها کاری که قادر به انجامش خواهد بود، دریافت مبادلات و به بیرون هل دادن آنها از روزنه است.

حتی اگر فردی کیف پول سخت افزاری شما را در اختیار بگیرد، شما از محافظت فزاینده‌ای در قالب یک کد PIN نیز برخوردارید. دستگاه‌ها معمولا در صورت وارد کردن ترکیب اشتباه به تعداد دفعات مشخص، ریسِت می‌شوند.

دارایی حساب‌هایی که به صورت فعال مورد استفاده قرار نمی‌گیرند – یعنی آنهایی که خرج نمی‌شوند، تبدیل به سهام نمی‌شوند، قرض داده نمی‌شوند یا تبادل نمی‌شوند – بهتر است به صورت آفلاین ذخیره سازی شوند یا در اصطلاح ذخیره سازی سرد شوند.

یک کیف پول سخت افزاری روش‌های مختلفی برای دستیابی به این موضوع را برای کاربران، حتی برای افراد با دانش فنی محدود، فراهم می‌کند.

باید کیف پول‌های سخت افزاری را در صورت گم شدن، ربوده شدن و یا از بین رفتن، بک آپ یا بازیابی کرد. در هنگام شناسایی کاربر با پیام ضبط کردن عبارت سید (Seed) خود مواجه می‌شود که شامل لیستی از کلمات است که برای بازیابی حساب بر روی یک دستگاه جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عبارت سید، امکان استفاده و خرج کردن کوین‌ها را در اختیار هر فردی قرار می‌دهد. پس بهتر است با این موضوع به عنوان یک شیء ارزشمند برخورد کنید. پیشنهاد می‌کنیم که کاربران این رمزها و حروف امنیتی را بر روی کاغذ بنویسند و یا بر روی فلز حک کنند و در مکانی شخصی و امن از آنها نگهداری کنند.

محدودیت‌های کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری کلید خصوصی ارز دیجیتال امنیت ذخیره اطلاعات لجر

کیف پول سخت افزاری همانند سایر روش‌های ذخیره سازی روش‌های مبادلاتی خود را دارد و با وجود این که یکی از امن‌ترین راه‌های نگهداری کوین‌ها است، اما محدودیت‌هایی هم دارد.

کیف پول سخت افزاری در نقطه میانگینی از امنیت و کارایی قرار دارد. استفاده از کیف پول گوشی‌های هوشمند و نرم افزاری بسیار راحت است و این در حالی است که کیف پول‌ سخت افزاری بسیار دشوار عمل می‌کند (تا حدی که برای ارسال دارایی حسابتان نیاز به استفاده از دو دستگاه دارید).

کیف پول سخت افزاری هنوز هم به صورت کامل خطا ناپذیر نیست و یک تهدید فیزیکی می‌تواند کاربر را مجبور به رمزگشایی کیف پول برای مهاجم کند. همچنین حالات دیگری نیز امکان‌پذیر هستند؛ ممکن است افراد سوء استفاده‌گر ماهر با دسترسی فیزیکی به دستگاه قادر به بهره برداری از آن باشند.

با وجود تمامی این احتمالات، تا به امروز هیچ هکری قادر به یافتن کلیدهای خصوصی از دستگاه سخت افزاری در سناریوهای دنیای واقعی نشده است.

هر زمان که یک نقطه ضعف گزارش می‌شود، تولید کنندگان سریع آن را بر طرف می‌کنند و این بدین معنی است که وجود نقاط ضعف، چیزی غیرمتعارف نیست و محققان حملاتی را بر ضد محبوب‌ترین کیف پول‌های مورد استفاده نیز آشکار کرده‌اند.

همچنین، حملات به موجودی، می‌توانند در آسیب زدن به امنیت دستگاه کیف پول سخت افزاری مؤثر باشند. این امر زمانی به وقوع می‌پیوندد که کاربر سوء استفاده‌گر کیف پولی را قبل از رسیدن آن به کاربر اصلی، به دست می‌آورد. از آن به بعد قادر به فعالیت کردن بر روی کیف پول و تضعیف امنیت آن خواهد بود و پس از این که کاربر کوین‌ها را واریز کرد، می‌تواند از دارایی حساب داخل آن بدزدد.

یکی دیگر از محدودیت‌ها این است که کیف پول سخت افزاری توسط شما مدیریت می‌شود. بسیاری از افراد این امر را که شخص ثالثی مسئولیت مدیریت داراییشان را بر عهده ندارد را یک منفعت می‌شمارند؛ اما این همچنین به این معناست که اگر چیزی اشتباه پیش برود راه چاره‌ای وجود نخواهد داشت.

جمع بندی

محدودیت‌های کیف پول سخت افزاری در مقایسه با مزیت‌هایش بسیار ناچیز هستند. به محض حذف کردن راهکارهای ذخیره سازی، هماهنگ‌سازی امنیت کیف پول سخت افزاری با سایر روش‌ها بسیار دشوار خواهد شد.

به سادگی می‌توان گفت که جایگزینی برای ذخیره سازی سرد وجود ندارد، ذخیره سازی که به کمک آن بخش عظیمی از خطر مدیریت شخصی حساب را می‌توان از بین برد.

در حالی که به دنبال مزایای کیف پول سخت افزاری می‌رویم، لازم است تا از طرفی کاربران طی یک پروسه خودآموز، گستره‌ای از گزینه‌های موجود و در دسترسشان را بشناسند.

تعداد بسیاری از این نوع دستگاه‌ها در بازار موجود هستند و هر کدامشان قابلیت‌های منحصر به فرد خود را دارا هستند، ارزهای دیجیتال مختلفی را پشتیبانی می‌کنند و شیوه‌های فراگیری مختص به خود را دارند. نظر شما چیست؟ آیا کیف پول سخت افزاری برای نگهداری دارایی‌های دیجیتالی مناسب است؟ نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید!

 

منبع: میهن بلاکچین

 

بیشتر بخوانید:

  1. غول‌های فناوری در دنیای بلاک چین: مقایسه‌ی آی‌بی‌ام، مایکروسافت، اپل، گوگل و سایر شرکت‌ها
  2. How to Trade Crypto On Binance
  3. تعریف تله خرسی و گاوی ارزهای دیجیتال؛ تله ها و تاثیراتشان
  4. کیف پول سخت افزاری چیست؟

 



:: برچسب‌ها: ارز دیجیتال , کیف پول , کیف پول سخت افزاری , بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 فروردين 1399 | نظرات ()